Tänk så många olika POMPEJOR det finns…


Pompeja, Märta-Lena Bjerhagen, Borås cotton sisådär1970.
Vilken är er favorit?

Min första Pompeja fick jag hösten 2007. Jag började ett nytt jobb och i en påse i förrådet låg två gröna.
Bad snällt och på den vägen är det.

Jag blev lite förvånad när jag stötte på rosa/vitt. Den är nämligen en nätgardin! Jag trodde att alla hade samma kraftiga kvalitet.
Jag vet en färg jag inte sett i verkligheten, grön/vit. Ramlade på bilden med hunden hos UnderbaraClara.
Nån färg jag missat?

Den rosa är nog min favvo…
Vet ni något om tyget, designern etc är jag idel öra!
(och skulle du råka ha en pompeja till överst så köper jag gärna!)

Några färgställningar till. Vita med ljusinsläpp och så en utan urna i rund form, kanske tänkt för runda dukar?

De sista tre bilderna har jag lånat på nätet, den runda från hhjaja .

Det här inlägget postades i för övrigt, Tyg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Tänk så många olika POMPEJOR det finns…

  1. Mallaching skriver:

    Jag är åxå väldigt nyfiken på mer info! Har surfat runt lite men inte hittat just nåt intressant…. Har aldrig sett den nätaktiga med vit bakgrund! Föredrar nog de med mörk bakgrund dock.. :) Den gröna e min favvo, har just kommit över en bit…. den va dock liten har jag märkt… Eller så är det jag som blev snål helt plötsigt! ska tänka på dig om ja finner den rosa… den har inte hunnit fästa hos mig…

  2. Moi! skriver:

    vilka vackra! Den grön svarta tyckte jag bäst om, men den rosa kommer tvåa!

  3. Therese skriver:

    Den du kaller pompej-rosa (sort bakgrunn) var finest synes jeg!
    Men – dette er også helt gresk for meg…hva snakker vi om her egentlig?

  4. Anna skriver:

    De är verkligen läckra! Den bruna är nog min favvo :-)

  5. rino skriver:

    ja, vad snackar vi om egentligen!
    i den lilla svenska sybloggsvärlden har pompeja blivit ett begrepp, helt enkelt eftersom vi är många som tycker om just det här tyget:-)
    Det är dessutom förhållandevis lätt att få tag på för att vara så gammalt.

  6. Jessica skriver:

    Undrar om inte det är den rosa(längst ner till vänster) som jag har en gardinlängd av uppe i syrummet.

  7. Strömming skriver:

    DE är verkligen vackra, de olika Pomejorna! Önskar jag också kunde få turen att lägga beslag på en bit!

  8. Efwa - Medea skriver:

    Den gröna är min favvo. Har inte lyckats hitta någon bit än men vem vet, rätt som det är händer det.

  9. Y skriver:

    http://syltigochsaftig.blogspot.com/2009/01/loppistyger-och-ikea.html glöm inte duken :-)

    Den rosa med svart botten är favorit här.

    Påslakanet i samma inlägg gick förresten för 52 kr på tradera inatt. Skit skit skit att jag missade det.

  10. Petra skriver:

    Snubblade över flera stora bitar av detta tyg (det gröna) på loppis nyligen och en av dom ligger ute för försäljning på Tradera just nu. :-)

    http://www.tradera.com/Superfint-tyg-i-retrofarger-och-stil-Akta-70-tal–auktion_96006208#pic

  11. Doris & Assar skriver:

    Åh, jag älskar också pompeja!! Men jagar fortfarande det råååsa…

  12. Retro Elephant skriver:

    Jag hålle rmed om att dte är ett vakcert tyg. Jag gillar nog det röd-rosa mot vit bakgrund, har aldrig sett det men fint är det!

    //Lina

  13. Strömming skriver:

    Å så fick jag lägga beslag på en liiten bit idag! Orange! :D När man önskar som mest så slår det in verkar det som!

  14. Marlene skriver:

    Hej!

    Tänkte bara säga att bilden kommer från Underbara Claras blogg.

    http://www.folkbladet.nu/?p=127552

    -Marlene

  15. kattching skriver:

    jag gillar bäst den svarta/rosaröda nere i vänstra hörnet! riktigt snygg!

  16. Shamu skriver:

    Jeg elsker disse stoffene og har selv det rosa med svart bakgrunn.
    Skulle gitt en del for å få tak i mer, i flere farger.. men jeg finner dem ikke noen steder…

  17. Kalunji skriver:

    Jag fick en stor bit orange och kom över en lika stor bit grön på Myrorna för ett par år sen. Tycker verkligen om dessa tyger. Det är synd bara att jag inte insåg då hur värdefulla de är. Då hade jag tänkt mer noga över hur jag klippte i dom och till vad de syddes.

  18. sofie bn skriver:

    har varit förundrad över alster av det vackra tyget som visats upp på din och andra sybloggar. tack vare dina bilder inser jag att jag ju äger två gardinslängder av det konstiga vävda tyget. det är ju så vackert och jag har använt dem som julgardiner, sommargardiner och som bakgrund på scenen på då jag spelat gigs på mysiga klubbar:)
    blev överraskad över att ni sytt allt möjligt av just ett sånt konstigt tyg ända till jag läste att de andra färgerna är i kraftigare bomull.
    vill tacka för en mycket inspirerande syblogg!
    s

  19. blomza skriver:

    hej alla pompeja älskare.
    jag har en stoooor brun / orange som jag kanske kunde skilja mig ifrån…om det finns någon som är intresserad. den är i fint skick och 2.18m * 1.08 – den är använd som gardin längd fär länge sedan så upptill sitter det en veckbandslängs.
    hör av er den som vill !
    ps. den grööööööna är vackrast av all!

  20. Erika skriver:

    Kolla in den här sidan http://mina-alster.blogspot.com/ där finns en jättefin jacka sydd av det grön/svarta pompeja…för bara 290 pix har jag för mig.

    Hursomhelst är sidan helt klart värt en titt!

  21. Y skriver:

    hittade ytterligare ett pompeja på loppis idag. Lite tunnare med beige bakgrund. Ska försöka fota imorgon.

  22. Tant Grön skriver:

    Jag älskar gamla tyger och även om det viktigaste för mig (och säkert för de flesta som älskar gamla tyger)är att jag gillar färgen och mönstret, så är det alltid lite roligt att få veta historien om tyget, vem som har gjort det och när.

    Jag har nätgardinen, jag hittade den på Erikshjälpen för ca 40 kr, ett riktigt fynd. Jag skulle ju förstås gärna vilja ha den i grönt, så jakten fortsätter,
    alltid :-)

  23. Mina Widding skriver:

    Verkligen underbart tyg, men gillar också att använde det i mindre portioner, då jag inte är så förtjust i själva urnan. Jag har ett mörkbrunt med orange blommor, men gillar det gröna bäst, tror jag :)

Kommentera

