Barnen och symaskinen…

fabian-syr.JPG

Min Fabian, 5 år, är mycket intresserad av de flesta maskiner som vuxna använder. Symaskinen är inget undantag. Han brukar få prova att sy olika stygn (ju konstigare desto bättre) på små lappar och ”trampa” med handen när jag syr. Helst vill han ”köra tusen” (jättefort).

Jag vill att barn ska vara nyfikna, kreativa och empatiska. Det är Fabian. Kanske lite för kreativ.
Häromdan berättade han att det ”hänt nåt” när han skulle ta en tråd från min nya trådrulle. Han inte hittade änden men använde sprätten, med resultatet bruten sprättspets och sådär femton spretande trådar som stack ut här och var på rullen.
Och tyvärr berättar han inte allt. En dag när jag satte mig för att sy smällde det till och allt fastnade. Bakom luckan för undertråden låg en rejäl bunt knappnålar instoppade…

Det här inlägget postades i kreativa barn. Bokmärk permalänken.

Kommentera

