Somrig solhatt

solhatt-gron-liten.JPGsolhatt-gron-provas-liten.JPGGlad solhatt av ett påslakan som jag snodde av mamma på landet. Lakanet var gammalt och skört så jag har strukit på mellanlägg för att få det mer stabilt. Undrar om det blir för svettigt? Den är fodrad med naturfärgad bomull.
Funderade på gul snedslå runt men det blev ingen. Håller på med en likadan fast större hatt. Den får nog snedslå! Eller ett band ovanför brättet i samma gröna tyg med smala gula kanter? Hmm.solhatt-misslyckad.JPG

Föredrar egentligen solhattar på större barn som inte är gjorda av ”tårtbitar”, men efter ett antal misslyckade försök att göra den hatt jag vill använde jag mönstret i Baby Cool (som jag förövrigt tycker är en jätterolig bok!!!).
Nån som har tips på hur man gör en rakare solhatt (utan tårtbitar)?

 PS. snabbprovade en mer hattig sak men proportioner o storlek blev åt skogen. Se bild som hamnar nånstans (har inte riktigt kontroll…)Avvaktar nog med att prova igen tills jag hittar ett vettigt mönster. Nu är ju ändå sommaren slut!

Om rinosyr

Svenskt klädmärke med färgglada klänningar. www.rino.se
Det här inlägget postades i Barnkläder, på huvudet och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Somrig solhatt

  1. Thea skriver:

    Snygg hatt! Kul tyg!
    Jag köpte ett mönster till en solhatt för lite äldre barn på Stoff och Stil. Sen vet jag att det fanns ett i tidningen Föräldrar och Barn tidigare i somras. Säkert kan du hitta något gammalt Burda-mönster också.

    Såg att du länkade till min blogg – roligt! Kul med en ny syblogg – här kommer jag gärna att kika in igen.

  2. rino skriver:

    Tackar! Ska kolla upp dina tips /carina

  3. Elisabeth skriver:

    Har du sett min modell av solhatt? Den är gjord i 4 delar, en rund platta upptill, ett avlångt stycke i mitten och brättet i två delar. Den blir lite som en ”hatt”. Har varit väldigt uppskattad och den blir väldigt bra på både kille och tjej (för de som är kinkiga;)

    /Elisabeth

Kommentera

