Rutig vindjacka

rutig-jacka-ludvig.jpgrutig-jacka-ludvig2.jpgrutig-jacka.jpg

Regnjackor är ofta så tråkiga, men vaxdukar är kul!
Det här är ingen ”riktig” regnjacka i vaxduk, men kanske en vindjacka i ett lite smidigare avtorkbart material. Klarar inga hällregn, men trista regnet-hänger-i-luften-dagar piggar den nog upp.
När jag övergav hällregnstanken kunde man ju dessutom liva upp det hela med kantband! Mönstret är ur Ottobre 3/06.
Bankade i tryckknappar som jag samlat på mig från köpekläders reservpåsar. Funkar sådär, bankade lite snett på en och den lossnade redan vid första användningen… Måste nog sätta dit kraftigare tryckknappar.

Knåpmodern har förresten gjort en fin vaxduksjacka (se http://knapmodern.blogspot.com/2007/08/hstjacka.html)
Jag har lovat att göra en ”riktig” vaxduksjacka i storlek 74 eftersom det tydligen är svårt att hitta så små regnjackor. Med vaxigare vaxduk tänker jag mig öljetthål under armarna (som PoP). Men fint foder i huvan kan man nog glömma.

Tidningen Mama har tips om vaxduksregnkläder! med mönster o allt.
http://www.mama.nu/mama-smart/hemmafix/artiklar/2007/sy-coolaste-regnkladerna-i/index.xml Ett bra tips var att tejpa ist för att nåla för att undvika hål.

Det här inlägget postades i Barnkläder, ute. Bokmärk permalänken.

Kommentera

