mössor med 70-talskänsla

mossorretro.jpgmossa-retro-ludde.jpg
mossa-gron-retro.jpg

Jag ville göra gardiner med barnen på förskolan och undrade om det fanns tyger nånstans. Jorå, ”men det är mest fula 70-talstyger”! Jag hittade två par gardiner som var alldeles för fina för förskolebarnen att gå loss på;-)
Dom blev redan samma kväll mössor. Fabian tyckte att den blå-orangea var ”hur fin som helst”.
Jacka är också på gång.

Mössor är kul eftersom de går snabbt att göra, kräver liten mängd tyg och går att variera i det oändliga!
Här tog jag en cirkel (för den mindre tog jag en tallrik och klippte sådär en 5 cm utanför), veckade kanten (så att det ser ut sisåhär från sidan: zs) på åtta ställen och sydde på en mudd. Enkelt är också bra.

Eva, du som är sugen på att sy men inte har tid, gör en mössa! Jag kan nästan lova att det inte blir den sista:-)

Det här inlägget postades i på huvudet. Bokmärk permalänken.

En kommentar till mössor med 70-talskänsla

  1. Eva R skriver:

    Jäpp! Mamma”ledigheten” hägrar åter om 1½ vecka och då j..rans ska det sys. Och mössor behövs – jag gillar din hjälmvariant (med knapp måste det bli) då lilla E:s öron har en förmåga att alltid sticka ut i vanliga skidmösse-/toppluve-varianter eftersom mössan efter ett tag drar sig uppåt hjässan.
    To be contionued….

Kommentera

