Till slut: virkad mössa!

virkad-grsv.jpgvrikad-gronsvart-l.jpg

Virka är för mig mormors örngott och skolans grytlappar. Men efter att ha sett Två-fyra-sjus fina mössor var jag bara tvungen att testa.

Damen i garnbutiken på St Paulsgatan verkade lite skeptisk när jag sa att jag aldrig virkat förut men tipsade om sidan http://www.garnstudio.com där det finns mönster. Den här mössan är därifrån, Babydrops nr 14-1. De har även en ”virkskola” så Garnstudio, garn och nål räcker.

Med hjälp från garnstudio och en kvinna på jobbet som tålmodigt tog sig an mig samt ett större antal upptrasslade mössförsök så blev det till slut okej. På vägen har jag ofrivilligt virkat fel sorts maskor, dockstorlek, lustiga former och för långa eller för korta varv. På slutet tog det gröna garnet (Eskimo) slut så jag hoppade över ett varv stolpar och avslutade med ett grönt varv fasta maskor.

Hur som helst så är det KUL! Och praktiskt att kunna pyssla på jobbrasten! Och i fredags när det var stopp i tunnelbanan kunde jag använda tiden.
Får man bara in snitsen går det nog ganska fort också.

Det här inlägget postades i på huvudet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Till slut: virkad mössa!

  1. malin skriver:

    Jättefin mössa! Jag tänkte också testa att virka en i tjockare garn så att den funkar längre på hösten!

  2. Botilda skriver:

    Skratt! Jag håller på med en likadan mössa fast turkos. Virknålen är verkligen jättestor och jag labbar lite med mönstret! Men om min blir lika fin som din så blir jag gald😉

Kommentera

