Hösthättor

retrohatta-rino.jpgpippihatta-rino.jpghosthatta-rino.jpgretrohatta.jpgretrohatta2-rino.jpg

Visserligen är barnen lite för stora, men det är så fint med hättor så jag måste få prova!
Det är roligt att sy små saker, mer hanterbart på nåt sätt. Och så kommer alla små tygslamsor till användning.
Och gör man en kan man lika gärna göra fyra…

Nr 1: grön-gul. Storlek jättebebis så den fick bli ett prov, brydde mig inte om att sätta dit knytband. Fodrad med trikå vilket blev lite sladdrigt.
Nr 2: pippi. Storlek 42 efter mönster i Ottobre 5/06.
Pippimönster är lite tillrättalagt (trots fina teckningar) men jag tänkte att den skrikiga sammeten skär sig lagom läbbigt med det ljusblå så att det blir lite coolt trots allt. Fodrad med fleece. Kantbandet räckte runt men inte till knyt och när jag köpte ny blev det fel nyans. Måste ordna mer.
Nr 3: Retroblommig. Med manchester i mitten och gammal gardin på sidorna. Fleece inuti. Kändes inte riktigt bra så det fick bli en till.
Nr 4: samma som 3 fast storlek pytte och med tjusigt vitt vågband på. 
Sydde fast ett kantband sida-uppe-sida och sen ett till knyt-bak-knyt. När man syr knytbandet så kanske modellen ska vara rakare? (se tex mysklumpens fina hättor)

Ni som syr fodrade hättor, hur gör ni?
På 1, 2 och 4 sydde jag ihop in- och utsidorna separat och körde sen overlock runt hela kanten, på rätsidan. Sömmen dolde jag med en snedslå (som jag sydde dit direkt, utan att sy på rätsidan först eller nåla). Finns det nåt bättre sätt?
(den blommiga sydde jag ihop på avigan och vände men då blev kanten så tjock att det inte skulle blev bra med kantband.)

PS. Nu har jag fått dem provade också (på en trött&arg Lisa 1 år). De satt okej, men blir det nån mer kommer jag att göra dem aningen längre fram och runda av kurvan uppe-bak på huvudet lite mer.

Det här inlägget postades i Barnkläder, på huvudet och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hösthättor

  1. Gekko skriver:

    Vilka härliga hättor! Jag har bara sytt en fodrad hätta (flanellfoder), då lade jag ytterhättan och foderhättan aviga mot aviga, nålade och sydde på snedslån. Var inget problem alls, även om jag inte overlockade eller körde någon hjälpstickning. Fast någon annan som syr hättor ofta kanske har ett bättre svar!

  2. mysklumpen skriver:

    Gulligt du länkade till min sida:) Din nya sida är verkligen kanon fin!! Bilden med mitt favorit tyg och bilen var super läcker.Har ändrat din adress på min sida oxå.
    Det där med hättor. Jag sätter bara i fodret i hättan som det ska vara.Kör med raksöm ihop och sen snedslån. Behöver inte köra med overlock. De var jätte söta.

Kommentera

