Bladtunika – sy först & tänka sen

bladtunika-bla-mudd.jpgbladtunika-bak.jpg

Ännu en tunika där jag sparat den vågiga nederkanten från en gardin. Använde inte vågorna som ärmar den här gången eftersom jag ville spara halva tyget. Mönstret är eget. Satte (inspirerad av Florin) armskarven en bit utanför axeln. Av tyg-snål-skäl bara en pyttebit dock. Är öht inte särskilt nöjd med denna; fel längd och nyans på mudden, fult sprund osv.

Testade att stänga sprundet med knapp den här gången. Tänkte helt fel och försökte sy ett knapphål mitt i en snedslå. Resultatet var …fult. Det4:e (!) misslyckade knapphålet sydde jag dit ändå. SEN gick jag och kollade lite sybloggar för att se hur andra gjort. Smart, att vika snedslån och göra en ögla ”lärde” jag mig i första uppgiften på lågstadiesyslöjden (en påsväska). Sprättade och sydde dit öglan – på utsidan. Sprättade igen och satte den på insidan. Och jag kan inte bara skylla på att jag försökte ignorera att 2-åringen var vaken och klättrade på mig fast klockan närmade sig tio.
Men knäppningen blev åtminstone okej till slut!

Och tyget är ju tjusigt. ”Glada blad” från 1973, designat av Sven Fristedt.

Det här inlägget postades i överdelar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

