Hjälp!

katastroflinning.jpg

Har börjat på mitt mest misslyckade sy-projekt nånsin!

Eftersom mina barn var för stora när jag insåg hur roligt det är att sy har jag aldrig sytt en body. Men nu när en kompis fått en liten måste jag ju ta chansen att prova.

Men, hur gör man den där kanten som alla bebiskläder har???
Provade att kanta med muddväv. Provade först med sicksack räta mot räta och töjde mudden en aning. Det blev jättebuckligt. Testade då samma sak med overlock och det blev helt okej. Men sen när jag vek över och sydde med tvillingsöm blev det som på bilden.
VAD GÖR JAG FÖR FEL???

När jag syr fast en mudd i vanliga fall syr jag så att det blir en synlig overlocksöm på insidan, men det vill man ju inte ha mot en ömtålig nyföding.
Snälla, tips…

Det här inlägget postades i Barnkläder. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Hjälp!

  1. Jessica skriver:

    Så blir det för mig med för jag kan inte ställa om pressarfotstrycket. Har du ställt om ditt pressarfotstryck? Förhoppningsvis har du möjlighet till det. Titta i handboken. Det ser ut som det är det som är felet.

  2. rinosyr skriver:

    Tack för tipset. Kollade och hittade faktiskt en liten skruv jag inte sett förut. Satte foten så högt upp som möjligt och det blev aningen bättre men fortfarande inte så bra att det går att använda:-(

  3. Laura skriver:

    Man kan göra den där kanten genom att först overlocka fast, sedan vika fram och in och sy som vanligt.
    Det ser ut som om du spänt ut tyget, försök att använda en muddkant som är ca 10-15% mindre än kanten du ska klä då slipper det bli vågigt och sladdrigt.
    Sedan finns det specialpressarfötter för sådan till vissa maskiner, men jag har ännu inte kommit på hur jag ska få till det.

  4. Ett Tu Tre skriver:

    Jättemånga fina saker du har sytt! Det där med halsringningen händer mig ibland också, hur mycket kortare muddremsan ska vara än själva halsringningen beror lite på vad för slags mudd man använder. Blir det bubbligt korta muddremsan, ibland så mycket som 25%, sen kan det hjälpa med lite längre styngdlängd när man syr med tvillingnålen.

    I alla fall får man mycket lust att sy när man tittar här, så hit kommer jag för inspiration fler gånger!

  5. Laura skriver:

    Rino, fick du till det med mudden till slut?

  6. rinosyr skriver:

    Tyvärr Laura… jag har inte haft ork att ge mig i kast med struliga saker den här veckan (ofärdigt-högen växer snabbt!). Men på måndag ska jag packa ner kaninen eftersom jag börjar på en sykurs!!!
    Mudden var ca 20% kortare men ska prova att korta den ännu mer. Tack för tipsen, ska berätta hur det går.

  7. madame k skriver:

    Det kanske inte är någon tröst men precis så här blev det för mig också idag. Bra för mig att jag hittade hit och kunde ta del av tipsen du fått. Nu ska jag sprätta och lätta på pressarfotstrycket. Lycka till!

  8. rinosyr skriver:

    på sykursen fick jag tips om ett annat sätt att sy (ej i mudden): 30%kortare mudd. Sy räta mot räta. Vik sen mudden och sy på samma sätt igen (vanlig raksöm tyckte hon räckte). Vik sedan bak mudden och sy en stickning i kanintyget, nära mudden, för att hålla sömsmånen på plats. Det svåra var att sträcka lagom (mer i benen och mindre i grenen). Jag tyckte ändå att det blev bubbligt men med hjälp av strykjärn och en fuktig trasa blev det iaf okej. Man får väl öva;-)

  9. Botilda skriver:

    Få se om jag hängde med på det där. Det blir alltså en kantning med fyrdubbelt kantband? Den andra sömmen innebär att man syr mudden dubbel i den första sömmen, så att säga? Hm… Det måste provas. Jag spottar och svär över mudvävskantband för tillfället.

  10. rinosyr skriver:

    nej, jag förklarade nog otydligt… Det blir två lager muddtyg och två lager kanin. Troligen räcker det att vika muddtyget på längden och sy fast räta mot räta (sträck lagom!) och sen göra stickningen. Efteråt gör strykjärn och trasa susen. Hoppas det här blev mer begripligt:-)

  11. Botilda skriver:

    Som en vanlig mudd alltså? Fast kortare. Från rätsidan blir lagren så här: kanin, kanin, mudd, mudd? Förstod jag rätt nu? Muddväven går alltså inte runt kanintyget utan ligger nedanför? (Förlåt att jag frågar så mycket, men jag vill verkligen få det bra!)

  12. rinosyr skriver:

    det känns konstigt att ge tips när jag själv inte riktigt får till det, men ja, så menar jag. Knepet ligger nog i sträckningen, vi får kämpa på:-)

Kommentera

