vårkänslor!

pompejajacka-brun.jpg

Visserligen har Ludvig redan en höstjacka i den gröna varianten av det här pompejatyget som jag tycker så mycket om, men en vårjacka kan man väl också ha!?

Utgick från mönstret ”vändbar vindjacka” i Meedoms Barnkläder, sy & sticka till barn 0-3 år. På bilden har jag vikt upp ärmarna, jag gjorde jackan ganska stor. Visste inte riktigt vad jag skulle göra av namnlappen men den hamnade i stickningen på huvan, nere vid halsen.

I princip väldigt enkel att sy.
Några saker att tänka på till nästa gång dock: när man vändsyr grejer är det tex en fördel om delarna är lika stora. Även om det ena tyget uppför sig lite som det vill (teddy). Nu blev en ärm för stor, eg inte så svårt eller tidskrävande att göra om men ändå irriterande.
Enligt instruktionen för annorackknapparna skulle man slå hål i tyget först, och som tur var provade jag på en spillbit först. Hålet såg fint ut men sen när knappen var ibankad så föll tyget sönder och knappen trillade ut! Vände jackan ut&in igen och strök sånt där som stabiliserar inuti och tryckte sen dit knapparna utan att slå hål först (instämmer förresten i hyllningskören över prymtången, skaffade en för ett tag sen och det är mycket lättare, särskilt på trikåknappar).
Lyckades också trycka i en knapp bak&fram, men när jag surat framför datorn med lite chips en stund letade jag fram två små tänger och det var inte särskilt svårt att pilla loss knappen (det är inte första gången jag slår i fel, pedantisk är inte en av mina mer framträdande egenskaper).

Jag är rätt nöjd med jackan, men ett problem återstår – Ludvig. Han har… en egen vilja vad gäller kläder kan man väl säga. Hittills har han vägrat att ens känna på jackan, men nu är den klar och jag ska ta på den med våld i morgon. Annars dyker den väl upp på tradera en vacker dag;-)

Det här inlägget postades i Barnkläder, ute och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till vårkänslor!

  1. Ett Tu Tre skriver:

    Åhh,vilken fin jacka, synd att sonen inte vill prova, men han kan kanske ändra sig efter intensiv övertalning eller muta! Både färger och mönster på jackan gör en glad så han måste ju bara ha den!

  2. thea skriver:

    Men den är ju helt sjukt snygg!!! Var hittade du det underbara tyget?

  3. rinosyr skriver:

    thea: tyget hittade jag på tradera, två längder för en hundring om jag minns rätt. Har sett många Pompejagardiner på tradera men de är ofta trist fotade så buden är få:-) Och det där lite kraftigare tyget passar ju så bra till jackor!

  4. Systernsyr skriver:

    Jättesöt gul jacka, men inte skall väl killen ha en sån tjejig jacka. Sorry men jag tycker den passar till tjejer.
    Jättefina kläder annars!!

  5. Hanna skriver:

    Jag älskar jackan, önskar själv jag vågade mig på ett sånt projekt men tror inte jag fixar (har tålamod) till det :/

    Exakt en såndär modell är jag ute efter, strutluva & gulmönstrad, så avundsjuk!

Kommentera

