klart man får härma!

klanningfrs2.jpgklanningfrs.jpg

jag har länge spanat på en klänning från fröken söt och nu har jag en egen variant!
Den är i svart trikå (men helst hade jag velat ha ett tunt bomullstyg).

Hade inget mönster utan provade mig fram. De två vita banden ställde till det lite. Först provade jag med vitt muddtyg mellan svarta delar. Sen med att sy på vikt vit mudd efteråt, men det blev inte bra. Till slut fick det bli vikt snedslå (bara fram för att kunna komma i den).

Kragen har en söm i nacken, mellanlägg bakom överkragen och snedslå runt. ”Fusk”-sydde fast kragen (precis som på originalet!) på så sätt att sömmen syns om man viker upp kragen. Inget som stör tycker jag.
Volang i ärmsluten.

Skulle jag göra en likadan klänning till skulle jag ändra och försnygga en del och även göra den lite smalare… men jag är ändå nöjd. Börjar komma in i det här med vuxenkläder nu, barnen får nog bli utan ett tag! 

Det här inlägget postades i Damkläder och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till klart man får härma!

  1. aYeliqa skriver:

    Tycker att den ser jättefin ut. Visst är det kul att sy till sig själv ibland *ler*

  2. johanna skriver:

    Den var ju jättesöt!

  3. kokos flanell skriver:

    så himla fin klänning!

  4. June skriver:

    Helt underbar, jättefin modell, precis min stil! Jag bara älskar den! Jag antar att du kommer att bo i den framöver!?

  5. rinosyr skriver:

    June: vi får väl se, jag hoppas det;-)

  6. Tina skriver:

    Jättesnygg klänning.
    Kram Tina

  7. Lucia skriver:

    Jättesnygg som vanligt. Underbara ärmar de gör hela grejen och det fina vita som kontrast.

  8. ottopippi skriver:

    Rino! Måste säga att det är så härligt med en blogg där man syr både barn- och vuxenkläder! Hade ju själv även tänkt sy lite till just mig själv 🙂 Du gör också så himla fina grejer! Du har en egen stil, ett sysignum, det gillar jag!! Barnjackorna diggar jag URSKARPT!!! Vet inte om jag skulle våga mig på att sy en jacka. Det verkar så svårt, men framöver kanske.

  9. Tina skriver:

    Tack för den fina länken du gav mig.
    Kram Tina

  10. mammaM skriver:

    Gud vilken fin klänning! Den är helt i min smak. Jag är imponerad, tänk att bara sy sådär utan mönster. Jag kommer också fortsätta sy mer till mej själv framöver, saker som jag kan ha efter graviditeten…

  11. Maddis skriver:

    Dom vita detaljerna gör så mycket helheten är så snygg

  12. Recoll skriver:

    Tänkte utmana mig själv och sy en vuxenklänning. Har spanat på några bloggar och fått lite inspiratin och jag måste bara säga att din klänning är supersnygg. Var den svår att sy? Har du använt mönster?

  13. rino skriver:

    Recoll: nej den är inte så svår. Jag föredrar att utgå från nåt basmönster så att storlek o proportioner stämmer och sen ändra så att det blir som man vill ha det. Till en sån här klänning skulle jag rekommendera ett svalt bomullstyg, trikå blev sådär. Roligt med fler som syr vuxenkläder! Jag ska hålla utkik på din blogg:-)

Kommentera

