inte till barn den här gången heller!

Vågade mig på nåt mer figursytt (ur burda 2/08) såhär till ”våren”. 

Det var kul att komma på hur man sätter ihop axelbanden på en klänning med infodring. Troligen är det vardagsmat för sykunniga, men för mig som mest sytt till pojkar var det en aha-upplevelse.
Så här:
vänd axelband och infodring rätt på framstycket men låt det vara kvar med avigan utåt på bakstycket (kolla bilden). Trä in frambandet i bakbandet nerifrån. Sy ihop enl markering på bakstycket. Dra så ut frambandet igen – bakbandet följer med och allt är hur snyggt som helst. Lätt som en plätt:-)

Kanske börjar jag också komma över min blixtlåsskräck. Sicksackade först fast blixtlåskanten i tygkanten (räta mot räta, låset vänt från knäppningen). Sen var det bara att vika tyget så att det lagom täckte låset och sy raksöm tätt intill.

Klänningen har fram- och sidstycken. På bilden sitter skärpet fel men jag orkar inte fota om. Tänkte först strunta i hällor, men nu inser jag att dom behövs eftersom skärpet är tänkt att sitta i skärningen högre upp (empire waist, kallas det så?).

Om nån råkar tycka att jag är tråkig med alla ”stor-kläder” så härda ut. Lite nästan-klara barnkläder är på gång…

Det här inlägget postades i Damkläder och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till inte till barn den här gången heller!

  1. Jes skriver:

    vilken supersomrig klänning!! jättefin.

  2. ottopippi skriver:

    Tycker om att kolla dina ”stora-kläder” också! Jättesöt klänning!!!

  3. rinosyr skriver:

    det var väl bra det;-)

  4. Ett Tu Tre skriver:

    Det är härligt med klänningar, oavsett om det är till små flickor eller stora ”tanter”. Din modell är skönt vårlig/somrig. Fortsätt visa vuxenkläder, det ger massor av inspiration!

  5. gulligan skriver:

    Snygg klänning!

  6. rinosyr skriver:

    EttTuTre: ja! inspireras mera! Stiliga barnkläder kan man frossa bland på din o många andras bloggar. Men jag vill också se vuxensybloggar, finns dom??

    ps. du var så snäll så jag överser med det där med tant;-)

  7. Tina skriver:

    Snygg, roligt att du syr vuxenkläder också. Bra med beskrivningen till banden. Står precis framför liknande problem men det är en flickklänning som jag ska sy men nu vet jag hur jag ska gå tillväga, nu när jag läst här hos dig. Så än en gång tack för dina fina beskrivningar av olika symoment.
    Ha en bra helg
    Kram/Tina

  8. Kia skriver:

    Jag bara älskar dina vuxen kläder. Man blir verkligen inspirerad. …o tack för beskrivningen!

  9. Botilda skriver:

    Så otroligt smart med axelbanden! Tack för beskrivningen. Är det inte en naturlig förlängning att börja sy vuxenkläder när man sytt barnkläder ett tag? Du gör jättefina och inspirerande plagg!

  10. lyckoskatt skriver:

    oj vilken fin klänning. fick hem mönster från simplicty idag. måste bara hitta ett bra tyg. fortsätt med vuxenkläder. det gör du ju så bra.

  11. Retro Elephant skriver:

    Så fin klänning! Snälla fortsätt sy vuxenkläder, det är så inspirerande. Vet att många sagt det redan, men shit vad smart med axelbandet, hur enkelt som helst🙂 Kul med praktiska sy-tips!

Kommentera

