lerpölen här kommer jag

Kan den bli gladare? Sportig för att komma från mig, men jag gillar den verkligen.

Familjen som vårjackan ska till valde tyget (som heter donouossa, design carl johan hane) från pryl&design (superfina men lite dyra tyger).  Hoppas den passar. Matchande mössor är på gång.

Genom kommentarer här& på andra sybloggar har jag förstått att många är sugna på en vårjacka men tycker att det verkar svårt.
Alltså finns här en beskrivning på hur jag sytt jackan! (klicka på ”more”)

Lämna gärna en kommentar om nåt är oklart/osmart.

Jag utger mig inte för att vara expert, men så här:
Utgå från ett jack- eller (för stort) tröjmönster. Kolla vilka mått du vill ha INNAN och rita och klipp nogrannt (jag har ofta slarvat med det och, ja… genväg ÄR senväg)!

Sy ytter- och foderjacka (likadana) var för sig. Axel, ärm, ärm-/sidsöm som vanligt.

ev FICKOR. Klipp till fickor av foder och yttertyg och sy sid- och underkanterna räta mot räta. Vänd och pressa. Vik ihop öppningen och sy ihop från rätan. Sy fast fickorna på ytterjackan. Sy dit knapp eller kardborrlås.

ÄRMSLUTEN. Sätt i fodret som det ska sitta i den färdiga jackan och vik in sömsmånerna precis vid sömmen. Sätt i en nål. Kolla att foder- och ytterärmarna är lika breda nertill samt lika långa (mät från under armen). Se bild 1.

Vänd så att ärmarna ligger lösa och möts ”hand i hand”. Nåla räta mot räta (ta bort den gamla nålen) och sy. Se bild 2. Vänd och sy en stickning.

KRAGEN. Jag hade här en rak ståkrage. Den är en rektangel, 5 cm+ sömsmån bred. Stryk på mellanlägg bakom ytterdelen och sy sen ihop ytter- och innerkrage längs ena långsidan.
Nåla – kolla noga att framkanterna blir lika långa! – och sy ytterkrage mot ytterjacktyget räta mot räta. Och sen motsvarande med fodret/innerkragen.
(Har du huva eller vanlig krage: sy den klart först, lägg sen yttertyg och foder räta mot räta med huvan/kragen mellan och sy ihop.)

HÄNGARE. Klipp en tygbit 11×4 cm. Vik som en vikt snedslå och sy två stickningar. Sy fast samtidigt med kragen eller sprätta hål och pilla in och sy fast i alla sömsmåner därinne.

BLIXTLÅS. Lägg blixtlåset räta mot räta och kant i kant med ytterjackan (blixtlåstaggarna inåt). Sicksacka fast. (se bild)

Lägg foder- och yttertyg räta mot räta med blixtlåset emellan. Nåla och sy nära med blixtlåsfot. Den övre blixtlåsflurpen viks utåt (mot tygkanterna). När man har trikåfoder kan man undvika att trikån drar sig genom att ha den neråt när man syr.

Vänd nu och sy en stickning. Vik yttertyget så att det kommer kant i kant med blixtlåset och sy igenom hela rasket (två lager foder, två lager ytter och så blixtlåset). Se bild. Här hade jag trikån uppåt när jag sydde för att kunna se hur den hamnade. Stickningen gör så att yttertyget döljer blixtlåset samt att fodret hålls på plats så att det inte kan fastna när man knäpper jackan.

KOLLA så att kragsömmarna matchar däruppe när du syr i blixtlåset!

NEDERKANTEN. Vänd rätt och kolla/märk ut vart du ska sy. Kolla vid blixtlåset. Vänd räta mot räta och sy nederkanten (utom en ca 20 cm stort vändningshål mitt bak). Vänd rätt igen och sy en stickning längs hela nederkanten (pilla in sömsmånerna i vändningsöppningen som nu sluts). Välj en tråd i samma färg som tyget om du är osäker på att sömmen blir jämn.

Vill du ha knappar ist för dragkedja så får du sy ihop framkanterna räta mot räta. Lämna då en vändöppning i ena fodersidsömmen.

Sömnsmåner inuti en helfodrad jacka behöver inte sicksackas.

Japp, jag tror det var allt. Kör på.

Det här inlägget postades i Barnkläder, Tyg, ute och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till lerpölen här kommer jag

  1. Y skriver:

    jättesnygg jacka! perfekt mönsterpassning

  2. Dr. Gill skriver:

    Kjempefin jakke! Flott med beskrivelse av hvordan du gjør det 🙂

  3. ottopippi skriver:

    Tusen tack Rino för denna beskrivning!!!!!! Nu KANSKE man vågar sig på något liknande framöver!!!

  4. gulligan skriver:

    Jättesnygg jacka!!!

  5. rinosyr skriver:

    klart du vågar ottopippi! mejla om du stöter på problem så kan vi slå våra kloka huvuden ihop…

  6. Kia skriver:

    wow vad fin o tyget är ju helt underbart

  7. kokos flanell skriver:

    supertjusig jacka!

  8. Linn skriver:

    Åh så fin! Nu fick jag inspiration att försöka själv, har ett tyg som jag har gått o tittat på ett tag, nu vet jag vad det får bli!
    Linn

  9. Jes skriver:

    Super snygg jacka!!!! Så jag är alltså inte ensam om att ha upptäckt pryl & design 🙂

  10. Åsa skriver:

    tycker ändå det verkar klurigt…men jag ska fundera ett tag och kanske jag vågar prova en dag 😉

  11. rino skriver:

    det brukar ofta ge sig när man sitter med tyget framför sig.
    Annars finns det många som syr barnjackor nu, kolla runt lite, kanske hittar du nån ännu enklare beskrivning:-)

Kommentera

