galna fåglar

I somras velade jag mellan att köpa en overlock eller ett screentryck-startkit. Att jag valde overlocken har jag inte ångrat en sekund, men…
Försöker intala mig att man inte kan göra allt man vill (iaf inte samtidigt) och tryckandet har fått vänta.

På den här HM-tröjan har jag provat den enkla varianten med utskurna overheadpapper. Det var lättare än jag trodde att skära (använde en sån där billig plastsak där man ska bryta av bladet när det är slött). Huvudgrunkorna och några näbbar är målade efteråt.

Bilden med dom galna fåglarna gjordes av konstnären Johann Knopf. Vet inget om honom men jag har fastnat för den här störande och samtidigt så kontrollerade teckningen (bilden är lånad härifrån).

Mina fåglar fick inte den där tomt stirrande blicken, hade tänkt lägga nån liten grunka där och så måla pricken efteråt, men glömde helt enkelt bort det.
På nåt ställe kom färg utanför, men det gick bättre än jag trott. Har hört att det finns nåt slags sprejlim man kan sätta fast mallen med. Nån som vet? Och hur får man bort den efteråt?

Kul var det iallafall. Och fint blev det. Fast jag skulle gärna prova ”på riktigt”.

Det här inlägget postades i Diverse sytt&skapat och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till galna fåglar

  1. www.syfroken.se skriver:

    Vad fin den blev! Jag är också riktigt sugen på att trycka eget mönster.
    Jag vet en del som tar omslaget till kopieringspapper och använder som schablon. Det sägs att det går att stryka fast försiktigt och sedan tas bort efter trycket. Har själv inte hunnit prova ännu.

  2. rinosyr skriver:

    omslaget till kopieringspapper? Dom är väl inslagna i vanligt papper? Eller tänker jag helt fel nu…

  3. www.syfroken.se skriver:

    Ja, omslagspappret är ganska vanligt, men har en lite glansig insida som man tydligen kan stryka fast på tyget. Stryk inte fast det för hårt bara, då kan det vara svårt att ta bort säger de som har provat.
    Jag vet inte om det är oliga omslagspapper på olika papper, men det kan vara värt ett försök.

  4. Jes skriver:

    Du gör så fina tryck jag blir så imponerad.

  5. carina skriver:

    syfröken, det låter absolut som värt ett försök!

  6. kokos flanell skriver:

    jag tycker det funkar ganska bra med oh-film bara man är noga med att trycka ganska bestämt och uppifrån. annars kan du använda kontaktplast eller testa photo mount (ett spraylim). det är lätt att bli hooked på tryck.

  7. rinosyr skriver:

    ska kolla limmet. Kontaktplast tycker jag är svårare att skära i. Ja, en ny värld öppnar sig…

  8. Lina skriver:

    Vad fint! Jag använder sån där självhäftande plast som man sätet rpå böcker när jag gör tryck… Photo mount finsn på slöjd detaljer och panduro skulel jag tro

  9. mammaM skriver:

    Jättefint! Jag är också sugen på att prova att göra egna tryck.

  10. Susanna skriver:

    Elefanterna såg jag på en provlapp på Jofotex i helgen. Självklart var jag tvungen att fråga om det fanns att köpa. Inte än sa de men det är på förhandlingsstaiet just nu. Så håll tummarna på att det kommer i nytryck också! De hade även ett tyg med flodhästar som var i förhandling och självklart även det väldigt fint!

  11. Susanna skriver:

    Oj, skrev på fel inlägg Men det gör inget, jag sprider gärna infon så folk kan ligga på så de kommer i nytryck!

Kommentera

