pråliga påfåglar

Var hittar man bra mönster till vuxna? Jag har provat några nummer av burda & allt om handarbete, men hittar få modeller jag gillar. 
Den här klänningen har hög midja och knytband bak. I fortsättningen ska jag ha blixtlås i mina klänningar (även om det blir lite mer jobb o dyrare). De sitter helt enkelt inte lika snyggt utan.

Tyget är ett tips från Barnsligt retro. Jag trodde hon gjort ett 70-talsfynd, men det visade sig vara ett påslakan från Rusta, av alla ställen.

Det här inlägget postades i Damkläder och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till pråliga påfåglar

  1. Shamu skriver:

    Jeg er søkkimponert over alt det flotte du syr til voksne.
    Jeg tør helt enkelt ikke prøve det enda.

  2. ottopippi skriver:

    Jag såg också inlägget av barnsligt retro! Jättefint tyg! Och vad vacker klänningen blev!!!!!

    Ottobre har ju vissa nummer med vuxenkläder, där tycker jag man kan hitta ett och annat coolt mönster!🙂

  3. Tina skriver:

    Snygg, jag har hittat mönster som heter multisnit, mix&match. Str.xs-xl i ett mönster och 6 modeller i ett och samma mönster.
    Ha en go helg
    Tina

  4. rinosyr skriver:

    shamu: det är svårare till vuxna eftersom man inte vill använda det som inte riktigt blir bra. Men det du gör brukar se så proffsigt ut. Skadar inte att prova;-)
    ottopippi: har kollat några nummer på nätet, spontant skulle jag säga att de verkar lite tantiga? men det är klart – i barn-ottobre brukar jag hitta mer&mer ju mer jag tittar. Synd att de är så dyra.
    tina: googlade på multisnit, kanske kan va nåt.
    Tack för tipsen!

  5. Kia skriver:

    jösses vad snygg den blev! Man blir ju bara såååå imponerad!!!

  6. Ett Tu Tre skriver:

    Instämmer med de övriga – vilken läcker klänning! Det kan man ju aldrig tro att tyget varit ett påslakan, fina färger och härligt mönster. Jag tycker det ser ut som om den sitter alldeles perfekt på.
    Jag håller med om det du skriver i kommentaren ovan: till sig själv använder man inte gärna något som bara blev sådär (då slänger jag det hellre i soptunnan), men till barnen tänker man ”ah, de kan ha det som reserv på dagis eller fritids”.

  7. linnzan skriver:

    Åh, vilken underbar modell och tyg! Jag blir verkligen imponerad!

  8. Linn skriver:

    Åååååhhhh! Vilket fantastiskt tyg! Som sagt, det gäller att tänka utanför gränserna när man går på tygjakt! Påslakan är ju jättebra, mycket tyg och ofta billiga!
    Supersnygg, tycker jag!

  9. Susanna skriver:

    Riktigt snyggt tyg och modell.

  10. GoSi skriver:

    Du är så himla duktig på vuxenkläder. Den här klänningen blev superfin i det tyget.

  11. Jes skriver:

    Kanon snygg klänning, tyget är verkligen fint! vart hittade du mönstret till denna?

  12. rino skriver:

    tack för de snälla orden…
    jes: det fanns på sykursen. Fast det är inte mkt kvar av originalmönstret, eg var det nån slags ballongklänning.
    Jag har använt den en del nu och kommit på lite jag vill ändra… antagligen är det så man måste göra. Har ännu inte sytt nån klänning jag är hundra nöjd med.

  13. florin skriver:

    Underbart! Modellen, tyget, ja allt föll mig i smaken!!!

  14. mammaM skriver:

    Åh vad fin! Det här är verkligen snyggt. Jag gillar tyget. Jag tror på att hitta tyger på det här udda sättet.

    Angående mönster så tror jag på tradera, där har jag köpt ett överflöd av retromönster, bara två är testade hittills. (En ny tunika kommer på bloggen den här veckan.)

    Jag tycker inte att ottobres vuxenmönster inspirerar, men jag tror på att göra sina egna med hjälp av dem och retromönster i kombination.

  15. www.syfroken.se skriver:

    Jag har uppdaterat länkarna till mina favoritbloggar och jag la in dig. Hoppas det är ok.

  16. rinosyr skriver:

    syfröken: såklart det är😀

  17. olivia skriver:

    Hej!
    jättefin klänning!! Har du något bra mönster till en ballongklänning? jag vill så gärna pröva på att sy en sådan!
    Ha en fortsatt bra dag =) Kramar

  18. rino skriver:

    olivia: jag har ingen beskrivning eller bild på den färdiga klänningen till detta mönster. Grunden är som en vid tröja fram och bak klippt rätt högt med en a-formad kjol påsydd. I skärningen tror jag det var meningen att man skulle ha en kanal med snöre och samma sak längst ner. Prova att sy en i ett skräptyg.
    Tyvärr har jag inget bättre tips att ge dig…

  19. David Munck skriver:

    En fin påfågel!

  20. Leja skriver:

    Fiffigt tyg och bra gjort!!!

  21. elaina skriver:

    Va KUL klänning Du gjort!
    Vi har dom påslakanen i sängen å trivs jättebra med det. Men om det är så att jag nån gång tröttnar på dom så finns det ju mycket man sku kunna göra av dom…
    ;o)

Kommentera

