solen skymtar bakom molnen

Äntligen har jag skaffat mej tryckgrejer!


Jag skippade schabloner och målade på ramen med en speciell färg (screen drawing fluid). Sedan geggar man på en lera (”removable screen block”). När man sen sköljer i kallt vatten försvinner färgen men leran stannar.
Första gången gick det inte alls. Målade ett gäng trevliga nyckelpigor och smetade sen på leran. Mycket lera. Det tog nog en dag för leran att torka. Och då gick det inte att få bort färgen från pigorna så det var ”bara” att tvätta rent ramen och börja om från början.

Efter att ha tvättat ram sådär en förmiddag var jag rejält trött på nyckelpigor. Jag hade en halv anteckningsbok full av skisser på tryckförslag men så fick jag för mig att jag ville ha såna här telefonklottermoln istället. Enkelt motiv och inga rapporter första gången.

Några funderingar:
* På några ställen hade det kommit lera på det målade. Vad gör man då? Jag provade med att gnugga med en fuktig trasa och en pennspets, gick sådär.
* Färgen var svår att få bort från ramen. Jag var snabb & hade mycket färg men slarvade med fyllnadsdragen, var det därför?
* Vad ska man använda när man tvättar ramen och hur ömtålig är den?
Jag vill gärna ha tips!!! (har kollat runt lite på grafiskt forum men jag tycker dom är lite stroppiga…)

Med tanke på att det var första gången är jag hyfsat nöjd. Och roligt är det! Vill iaf fortsätta…

PS. jag fick ett infall och köpte grejerna på kreatima, men är man smart handlar man på screentec eftersom dom är mycket billigare.

PS nr2. Blir det alltför bra när man skissar på mönster bör man bli misstänksam. Jag var rätt nöjd med en bild innan jag insåg att det var plastisocks äppellunden jag hade ritat!

Det här inlägget postades i Diverse sytt&skapat och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till solen skymtar bakom molnen

  1. ottopippi skriver:

    Det här med att screentrycka gillar jag tanken på!!!! Har bara gjort mallar av overheadpapper och handtryckt tidigare. Och vet inte alls hur man screentrycker. Vad skall man tänka på mest inför ett sådan här köp tro?

    Mycket häftigt mönster du gjort! Lycka till i fortsättningen med tryckandet!!!

  2. rinosyr skriver:

    som jag förstått det finns det tre varianter:
    -att måla på ramen
    -schablonpapper man kan ha i skrivaren o sen skära ut,
    -proffsvarianten med uv-lampa och allt (startkit kostar då ca3500)Då kan man använda snygga saker direkt från datorn.
    Du behöver också fundera på hur stora tryck du vill göra. Ramar är rätt dyra (några hundra) och finns i en massa storlekar.
    Det bästa är nog att få råd av dom på affären.

    Ram&rakel var både roligare& enklare än att stöppla tycker jag. Nästa gång vill jag våga mej på nåt svårare… Misslyckade tryck kan ju alltid bli väskfoder!

  3. kokos flanell skriver:

    rino, vi bangar utmaningen men kan ge dig tips om tryck istället. dessa tips gäller fotoscreen för det är den metoden vi använder.

    din bästa kompis kommer att bli en slickepott, med den tar du bort överskottsfärgen och sedan kan du använda duschen (obs! stark stråle, de där energisparmunstyckena är tyvärr lite svaga i strålen så det kan vara svårt att få bort allt) och tvättsvamp.

    har du en högtryckstvätt är det superbra, tänk bara på att tvätta från baksidan då annars är det risk för att väven lossnar pga trycket.

    du kan lätt mecka ihop ett eget kit, lampan kan du t ex köpa på clas ohlsson (500 w arbetslampa) annars vet jag folk som köpt gamla solarielampor billigt på loppis och använt.

    här finns bra tips och de är hjälpsammare än grafiskt forum:
    http://www.atlasmuren.se/guide-screentryck.php

    maila oss om du har frågor, mailen står på vår blogg.

  4. Ika skriver:

    Snyggt tryck! I övrigt blir jag alltid imponerad av folk som har tålamod att trycka mönster på tyg för hand. Jag har själv tryckt ett fritt (läs: ojämnt)mönster av stora spiraler på en bit tyg till påslakan, och redan det var ju jobbigt. Håller mig mest till mindre tryck på t-shirts och liknande.

  5. ottopippi skriver:

    Tack för alla tips!

Kommentera

