heja 70-talet

Jag har gått och spanat på två barns ofodrade jackor. En tydligt hemsydd med glada sicksacksömmar över hela insidan och en med snedslåkanter som jag trodde var pappa-ärvd men vid närmare granskning visade sig vara plastisock.
Så varför krångla till det tänkte jag.

Dessutom har jag bestämt mig: aldrig mer trikåfoder! Tacka vet jag tyger som stannar där man lagt dem. Undrar bara, fyller en jacka utan foder nån vidare funktion? 
Jag vet inte. Snygg är den iallafall.

MÖNSTER: gammal ottobre med ny krage och lite andra ändringar
TYG: en gammalgodinggardin från tradera. Jag tänker gillestuga, vävtapet och mörkbrun heltäckningsmatta. Underbar.
UNDRAN: varför kostar dragkedjor dubbelt så mycket i affären som på nätet? Måste man alltid ha framförhållning?
PLUS: jag börjar få in snitsen på jackmodellen och utan foder var det en barnlek
MINUS: den lär inte stå emot några isande vindar
SLUTSATS: ja, vi får väl se

PS. Om någon minns mina fina 60-talsmönster så kan jag meddela att ett par klänningar är på gång. Väntar bara på blixtlås som jag beställt på nätet – halva priset ni vet…

Om rinosyr

Svenskt klädmärke med färgglada klänningar. www.rino.se
Det här inlägget postades i ute. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till heja 70-talet

  1. skaparstigen skriver:

    Fantastisk jacka!
    Ang blixtlås, så brukar det finnas mängder på loppis, jag har köpt drösvis för 1 spänn styck. Och de flesta är ju oanvända, men gamla. Fast det kanske är lite svårare att hitta sådana som man kan dela på till jackor och sånt, om jag tänker efter.

  2. kokos flanell skriver:

    fin! och för att svara på din fråga – ja, en ofodrad jacka fyller som funktion. det är superbra att ha på sommaren och tidig höst/sen vår som skaljacka (en friluftsplaggsterm som jag inte känner mig riktigt bekväm med).

  3. rino skriver:

    Ja! skaljacka, det låter proffsigt

  4. Jes skriver:

    Superfin!!! Vist fins det användning för en ofpdrad jacka, sen kan man ju fodra med vanligt tyg oxå 🙂

  5. ottopippi skriver:

    Supersnygg som allt du gör!!!! Ha en tröja under som ”foder” när det börjar blåsa kallt vet ja! Gillar både modell och tyg jättemycket! Har du hunnit detta sedan du kom hem?? Jösses!!

    Jag själv är inne i en ”lågperiod” och på min egentid ligger jag mest i soffan framför tv just nu… Har semester… från i princip allt 🙂

    Kram!

  6. Shamu skriver:

    Den var utrolig fin. Og med en fleece jakke under, så duger den også om vinteren når det ikke er for kaldt. 🙂

  7. Ett Tu Tre skriver:

    Finfin jacka, och visst finns det användning för ofodrade sådana också, särskilt den här tiden på året.
    (Känner igen det där med trikåfoder eftersom jag precis fodrat en fleecekofta med ett synnerligen slipprigt sådant – ja, varför krångla till det i onödan. Det enkla är oftast snyggast!)

  8. rino skriver:

    är du galen ottopippi, jag sitter väl inte två veckor på landet utan nåt att sy på;-) Fortsätt med soffan du, själv slits jag just nu mellan symaskinen och min tjocka spännande bok:-)

  9. Linn skriver:

    den är helt underbar…..oj vilka barndoms minnen som kom över mig när jag såg det där tyget!

  10. rinosyr skriver:

    Skaparstigen, ja delbara är nog svårare.jag har mest hittat långa klänningslås i hopplösa färger. Fast emmaus i sthlm vet att ta betalt.

    Linn, vi som är födda på 70talet måste haft en rätt bra barndom, kanske är mörkbruna heltäckningsmattor trygghet för oss. Eller så är vår nostalgi bara ett simpelt ålderstecken

  11. Linnzan skriver:

    Vilken underbar jacka! Du gör verkligen fina jackor och har alltid så många fina tyger!

  12. ottopippi skriver:

    🙂 🙂 Jag är kvar i soffan jag ……

  13. Susanna skriver:

    Fatastiskt fin jacka! Vilket mönster!!! 😀

Kommentera

