60-tal med krage

Nu har jag provat ett till av mina fina 60-talsmönster:-)

Jag måste lära mig kragar!!! Jag borde ha följt mönstret här, men jag vill så gärna hitta enklare modeller. Just det här sättet – att sy fast kragen så att sömmen syns om man lyfter på kragen – har jag provat förr men den här gången blev det för platt. Sömmen syns tyvärr lite i mitten där delarna möts, tur att rosetten sitter just där;-)

EASY recommended for beginners hävdar dom, men jag vet inte, det är en rackarns massa delar.
Det sägs att storlekarna var mindre förr, och det verkar stämma. Den här är 12, vilket borde vara alldeles för stort för mig men den passar rätt bra.
Har ingen bild med klänningen på, ska försöka greja det.

MÖNSTER: McCall´s från 1965.
TYG: gammal Ohlssonsrea
KUL: jag älskar dom här gamla mönstren, känns lite speciellt att veckla ut dom här gulnande sköra pappren
VET INTE: jag täkte ha den själv men blir osäker på om det verkligen är min stil…

PS
Min lilla sjukling mår bra och snart är behandlingen slut också. Men eftersom man inte kan ha det alltför lugnt så har den andra slagit i tänderna. Ett tandläkarbesök sitter alltid fint mellan inskolning och sjukhusbesök!
Förövrigt är jag tillbaka på jobbet igen. Känns rätt okej, även om man egentligen inte har tid att jobba:-)

Det här inlägget postades i Damkläder och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till 60-tal med krage

  1. Liksom skriver:

    Ser jättefin ut, kan man inte få se en helbild?

  2. ottopippi skriver:

    Vill också se helbild sedan! Jag har för övrigt bestämt mig för att också prova på lite mer avancerad sömnad. Det är verkligen dags för mig, så det får bli två höstjackor till tjejerna. Det jag gillar med din sömnad är ju att du syr avancerade saker som du ändå vill förenkla lite grann. Kul! Och det blir ju så himla snyggt!
    Och javisst piggar ett tandläkerbesök alltid upp.🙂🙂 Speciellt mitt i allt annat jobb, dagis, sjukhus, hobbyverksamhet, livet….🙂

  3. jejja skriver:

    ska bli kul att se hela klänningen. Är så imponerad av att du hinner sy överhuvudtaget. Jobbigt med de små liven som slår sig och lyckas få de mest konstiga sjukdomar. Innan man fick barn hade man inte en aning om hälften av de sjukdomar som härjar på dagis =)

  4. rino skriver:

    nä, och tänk vad mycket tid man hade innan man fick barn! Även om man inte förstod det;-)

  5. vouffen skriver:

    Hej!
    Jag svarar dig här ang fabric fairy🙂 !
    Jo, portot blev några kr, men eftersom dollarn varit hyfsat billig och de är ganska billiga per yard så räknade jag ut att jag betalade ca 70-80:-/metern inkl frakt. Båda gångerna jag beställt har portot blivit mellan 35-45 dollar. Fast det var bara andra gången jag åkte på tull😦, det var INTE kul! 398:- extra blev det. Jag frågade på posten varför det inte blev tull första gången, men det kunde hon tyvärr inte svara på. Typ om man har tur så slipper man…😉

Kommentera

