Att sy på japanska

japanmoln1
Fick bl.a via Botilda upp ögonen för japanska mönsterböcker!
Yes asia har många böcker som verkar bra och dessutom är priserna okej (ca $20/st, gratis porto).

All text är på japanska, men det finns tydliga bilder med siffror där man kan se i vilken ordning delarna bör sys ihop.
japanmoln3Hittade på label-free massa översatta japanska ”sytecken”!
Så funderar du över hur ”waist” eller kanske ”button” ser ut på japanska är det här sidan för dig.

Började med en klänning i lätt förklädesstuk från Stylish Dress book (modell E).
Instruktionerna var lätta att följa fast å andra sidan är modellen så enkel att det inte krävs nåt geni för att sätta ihop den;-)
japanbocker1Det som jag är minst nöjd med är formen på halsen och att mitt tyg var för stelt (det är ett påslakan, men inte fullt så mjukt som såna brukar vara) så att det blir lite tältvarning. Annars är jag ganska förtjust i modellen.
Fickorna fick en liten spets och är vändsydda med samma tyg som jag använt i halsinfodringen.
Klänningen är från Stylish dress book, modell E (den vänstra på bilden), den av de tre jag beställde som jag tycker bäst om. Faktiskt är det just den som syns på framsidan av boken.
japanmoln4

japanbok2

Det här inlägget postades i Damkläder, Inspiration, Klänning & kjol och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Att sy på japanska

  1. jejja skriver:

    den ser superfin ut, och tyget gjorde sig verkligen super som vuxenklänning. Även om jag är mer åt det svarta hållet =). Modellen ser kanon ut, och det är inte annat än att man blir lite inspirerad av att sy lite till sig själv…. =)

  2. Kaja skriver:

    Kul! Man kanske skulle skaffa sig en sådan bok då… Fast, jag har förstås redan drivor av mönster…

    jättefin var den i alla fall.

  3. gulligan skriver:

    Så snyggt!!! Du är superduktig!!!

  4. fnurr skriver:

    tjusigt! jag har också kollat in lite japanske böcker bla ”Stylish dress book”. kanske vågar köpa den då….

  5. rinosyr skriver:

    kaja: jo eg behöver man inte fler mönster. Man kan nog utgå från dem man har och göra egna grejerav det… o ändå är det så kul
    fnurr: jag gillar den iaf. Den innehåller ca 25 enkla modeller i olika storlekar (jag valde minsta storleken och det blev nog 34/36). Eller såköper du en annan så byter vi lite mönster;-)

  6. Jes skriver:

    Ja vist är de härliga, jag har skickat på de bökerna på denna sida 🙂 Har dock inte beställt några ännu måste vänta in januari lönen 🙂 men bovken med svart klänning har jag bestämt att jag ska köpa. Din klänning blev verkligen super fin, vilket härligt tyg du har använt.

  7. Retro Elephant skriver:

    Japanska böcker om sömnad och handarbete är verkligen bra!! Snygg klänning 🙂

    //Lina

  8. Bongi skriver:

    Sååå snyggt!

  9. Skaparstigen skriver:

    Häftig! Fast jag tycker inte alls den ser lätt ut.

  10. florin skriver:

    Wow!!! Så snyggt! Har länge velat ha asiatiska sömnadsböcker…. nu vill jag ännu mer 🙂

  11. Malvalin skriver:

    Hej! Jag vill visa min uppskattning och har en liten utmärkelse till din blogg – se min sida.

  12. Jennifer skriver:

    Tycker klänningen ser jättefin ut. kolla in det här http://www.flickr.com/photos/mamephotos/sets/72157606567157676/
    hon syr också jättefina vuxenkläder vissa på japanska 🙂
    Trevlig helg

  13. rinosyr skriver:

    vilken härlig sida, tack för tipset!

  14. Ett Tu Tre skriver:

    Himla fin klänning, tyget är härligt även om du upplever det som lite stelt (det kanske mjukar till sig efter lite användning?). Och att tipsa om böcker sådär … det är lite farligt, och kan bli väldigt dyrt för den som läser 🙂
    Jag har ju redan så många mönsterböcker.

  15. Susanna skriver:

    Jättefin klänning! Du hittar alltid så fina mönster och fina tyger, det är en fröjd att se dina alster varje gång du uppdaterar din blogg!

  16. Jossan skriver:

    Hej!
    Var en sväng i Stockholm och på söder förra helgen och då passade jag på att kolla in dina grejer live. Så fina och den här klänningen är bara så underbar. Synd för mig bara att jag drar storlek large+, annars hade den fått flytta med ner till Göteborg!

  17. RINO skriver:

    tack!
    visst är c&s en härlig affär?!

  18. Ulrika skriver:

    Så fin klänningen blev!
    Under de senaste dagarna har jag helt fastnat i sybloggar, vågar knappt öppna en ny kommentar på dem nu, för jag tappar tiden… Den här boken verkar som ett måste!

  19. Ulrika skriver:

    Hej igen!

    Igår damp den beställda boken ner hos mig. Du skrev att du sytt klänningarna i den minsta storleken. Är du mer 36 än 38? Jag ligger någonstans där mittemellan och undrar om du har något tips på vilken storlek jag ska sy från?

Kommentera

