Pippi Kortstrump

pippilisa21

En bra barnklänning  börjar som klänning, fortsätter som tunika och slutar som blus. Som pojkmamma har jag iof inte haft möjlighet att prova, men tanken känns bra.

Därför var det riktigt klantigt att sy min systerdotters pippiklänning för kort!

Men hur förlänger man en klänning på ett vettigt sätt? Min syrra ville inte ha andra tyger inblandade. Som tur var hade jag en pyttig remsa pippi över. Dock hade jag gjort slut på mitt fina prickiga kantband och man vill ju att ärmkanten går igen någon annanstans på klänningen.

pippilisapippilisa3Kom fram till att det enklaste nog också var det snyggaste – förlängning med volang. Ett kantband måste ju inte sitta i en kant.

Hoppas att den är lagom nu för mer pippi har jag inte!

Det här inlägget postades i Klänning & kjol. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Pippi Kortstrump

  1. June skriver:

    Det där var ju en riktigt bra och smart lösning. Snygg klänning, det prickiga kantbandet bröt av jättesnyggt, tycker jag.

  2. Jessica skriver:

    Jättefin modell! Gillade speciellt ärmen, den är supersöt!

  3. Heimlaga skriver:

    Vilken tjusig förbättring! Kassarna i förra inlägget var också stiliga!

  4. MadebyCarran skriver:

    Wow, klänningen blev ju tokfin. Gillar det prickiga kantbandet skapt//MadebyCarran

  5. ottopippi skriver:

    Jättesmart… Jag har ju också precis förlängt men beställd sak som inte passar. Det är ju förargligt men samtidigt en liten utmaning att rätta till!!

  6. fante skriver:

    Snygg klänning och snygg räddning🙂

  7. Helena skriver:

    Smart lösning och det blev jättesnyggt!

  8. Linnzan skriver:

    Superfin klänning!
    Det blev ju jättebra med det prickiga kantbandet ovanför volangen!

Kommentera

