Retrodiskret

mammahost
Jag har inte kunnat släppa tanken på mammatunikan som MammaM sydde förra vintern.
Alltså kontaktade jag henne och hon var så schyst att jag fick låna några av hennes fina mönster:-)

Ifall nån undrar… nej, jag inte är gravid! Jag tänkte att modellen säkert funkar lika bra utan mage! 
Och det gör den.  Det är inte mönstrets fel att den blev för stor för mig (vilket syns på bilden eftersom dockan är inställd efter mina mått).
Troligen hamnar den istället på Cissi&Selma inom en snar framtid… Synd, eftersom det var det absolut sista jag hade av det vackra höstiga blomtyget som passar så bra till det gråa.

Jag undrar. 
Var köper man tunna enfärgade bomullstyger, kanske med lite fall?

mammahost2Rimligtvis måste det finnas en massa lämpliga klänningstyger! Kom igen, inget tips är för simpelt!

Jag är väldigt inne på att kombinera retromönstrat med diskret enfärgat (läs svart, grått och mörkblått) just nu. Har lite på gång som (åtminstone hittills) är jättenöjd med.

Visst är det alltid så? Man känner sig nöjd och känner inget behov av nya tyger. Och så  plötsligt inser man att något saknas. Något helt annat än det man kände sig mätt på. Så blir det till att handla igen. Tunna enfärgade bomullstyger.

Det här inlägget postades i Damkläder, Klänning & kjol och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Retrodiskret

  1. Kånkarong skriver:

    Oj, så fint! Det där med enfärgade bommullstyger tycker jag också är svårt, om man INTE vill ha bara lakansväv! Det är väl poplin som gäller, tätare vävt men ändå tunnt. Sumpan är väl ganska välsorterade, eller så skulle jag ringa Jofotex och be dom skicka lite prover. Jag såg i och för sig lite poplin inne på Tygverket, där borta vid fleecen.🙂

  2. Y skriver:

    Jättesnyggt!!! väldigt fin modell!

  3. RINO skriver:

    poplin vet jag inte vad det är,ska kolla upp det!
    Jag tänker lite sånt här tunnt tyg som HM/divided ofta har i sina fina klänningar/tunikor…

  4. Elisabeth skriver:

    Asså guuud vilken fin klänning! Wow va snygg kombination med tygerna. Jag insuper inspiration då jag själv har skissat på lite tunikor och klänningar modell vuxen. Den är i alla fall galet fin!!!

  5. Dr. Gill skriver:

    Så nydelig!! Snittet er jo slik at man trygt kan bruke den selv om man ikke er gravid. Jeg driver og syr på en spencer som er mammatøy, men jeg håper å kunne bruke den senere også🙂

    Kjenner veldig godt den følelsen – plutselig er det noe tøy man oppdager at man mangler. Ensfarget er det lite av hos meg, så det er absolutt noe jeg burde prioritere. Jeg vil anbefale deg å bruke noe som inneholder viscose – det får veldig fint fall, men krymper, så kjøp litt ekstra🙂

  6. Botilda skriver:

    Så snygg så! Lycklig den som passar i den!

    Och visst har du rätt – man är (nästan) nöjd och tänker att man har rätt mycket att använda ändå, och just då smyger sig ett helt nytt projekt på. Jag har en tanke på mörkblått bomullstyg med något litet japanskt på. Nu känns det mest angeläget av allt😉

  7. mammaM skriver:

    Ah! Vad fint det blev! Du har verkligen lyckats skapa något nytt och eget från det mönster jag hade. Jättebra!

    Jag har börjat blogga om mina vuxenkläder på en egen blogg: http://www.markvardig.blogspot.com

  8. florin skriver:

    Vad vacker den blev! Så synd att den blev lite stor men den kommer säkert finna sig ett nytt hem🙂

  9. tina skriver:

    gud vad snygg!!! vad är det för storlek på den? är det mycket skillnad i storleken på denna klänningen och den jag sydde till dej i give&get-paketet?

  10. RINO skriver:

    nja, aningen större men framförallt är det bystmåttet som ställer till det för mig… kanske är det tänkt till en gravid eller ammande trots allt;-)

  11. Retro Elephant skriver:

    Läcker! Vill också sy vuxen kläder, skall sätta igång genast🙂

    //Lina

  12. Kaja skriver:

    Jättefint! Snyggt med mönstrat och enfärgat. Tycker ibland att de blir VÄL mycket retrotyg när man gör något för vuxen..

    Säger också poplin som tunn bomullstyg. Även satäng kan funka.

  13. Susanna skriver:

    Å så snygg!!!😀

  14. ottopippi skriver:

    Gud så snyggt!!!!!!!

    Kan ikea ha tunna bomullstyger måne tro??

  15. Noa04 skriver:

    Förstår att du blev besviken, så fin klänning. Kan inte du bli gravid istället🙂

  16. Efwa skriver:

    Väldigt fin omlottöverdel. Synd att den blev för stor.

    Jag har flyttat ihop min syblogg ♥Ma fille et moi♥ med min kreativa blogg Medeas Värld.
    Välkommen dit och se stickat och sytt i en skön blandning.

    Efwa – Medea

  17. agata skriver:

    Tunna bomullstyger hittar man bland lapptäckestygerna. Och eftersom utbudet ofta är rätt skralt i svenska butiker så köper jag från USA. Hos webbutiken http://www.fabricshack.com/ finns det massor – och mängder med reafynd! Beställ under 6 yard så slipper du tull också!

  18. hanna skriver:

    lägg av vad du är duktig alltså!!!!!

Kommentera

