Sprundhjälp!?!

knappsprundÄr jag dum? Jag syr ett mönster ur senaste Allt om handarbete men fattar inte trots en detaljerad bildbeskrivning. Och jag som tänkte vara duktig och följa mönstret slaviskt för en gångs skull…

Mitt problemet är den lilla flurpen nertill i sprundet, den som blir när man klipper jack i sprundhörnen.
Var ska den ta vägen??? (och kommer den inte att repa upp sig, hur nära vågar jag klippa?)

På bilden har jag petat in kortsidornas sömsmåner inne i den sk stolpen (men jag tror inte att det är så det är tänkt). Funderar på att sätta flurpen mellan stolparna och sticka fast hela härligheten. Men det känns inte toppen.

Idéer nån???

aoh0903

Det här inlägget postades i överdelar. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sprundhjälp!?!

  1. Botilda skriver:

    Avvaktar med spänning – jag hade också funderingar på den där. (Men jag har inte läst beskrivningen och har ingen lösning på problemet.)

  2. Nette skriver:

    man skall väl ta det du vikt in stolparna och sy fast de båda och flärpen i varandra, så att flärpen är längst in (så som på den andra bilden. sen vänder du allt till rätan och syr en stickning över stolpar, flärp och skjorta från rätsidan.

  3. Tina skriver:

    http://www.trollunge.com/syskolan/detaljer/sprund.htm

    Hej
    Har samma problem, jag hittade denna förklaring vet inte om det hjälper dej.
    Lycka till
    Kram Tina

  4. RINO skriver:

    Tack för tipsen
    trollungebilderna var tydliga o begripliga men jag får det ändå rätt knöligt. Jag kanske är för feg att klippa nära för det finns liksom inte utrymme att pilla in allt till avigan utan att det blir veck i kanterna.

    Jag ska jobba vidare med det ikväll! Ludvig är sjuk så jag har vabkväll(=uppe-sent-fast-det-är-mitt-i-veckan)

Kommentera

