Sprund del II och en varning

spetsarmJag tror jag börjar förstå hur sprundet är tänkt nu.
Trots det gjorde jag på mitt sätt på tunikan som nu är klar.
Men jag har gjort en till och den ska få en ”riktig” sprundbotten:-) (hoppas jag…)

Foton och beskrivning på den här gråa kommer till helgen. Bjuder bara på ett litet smakprov såhär på torsdagskvällen.

Och så VARNINGEN:
Planerar nån att sy tunikan (117 från senaste Allt om handarbete) så står det FEL på sidan med ”syskolan”. De skriver där att spetsbitarna ska vara 15 cm. Kollar man i den vanliga beskrivningen står det 20 cm – vilket är det korrekta.

Hm… vad gör man med överblivna spetsbitar på 15 cm?

Det här inlägget postades i överdelar. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Sprund del II och en varning

  1. Tanja skriver:

    Åh,jag vill se mer!
    Den verkar ju ha blivit helt underbar!

    Trevlig helg!

  2. Kaja skriver:

    Jättesött med spetsar och det gråa!

  3. anna skriver:

    Oj, vad snyggt!! Ser fram mot att se hela!

  4. Retro Elephant skriver:

    Det ser mycket lovande ut 🙂

    //Lina

  5. Ellen skriver:

    Hei

    Måtte slå opp i boka mi- den er på norsk, men oversatt fra svensk så du finner den sikkert- Sy den kompletta sømnadshåndboken.
    Når det gjelder sprund- eller knappestolpe står det en beskrivelse der. Jeg er ikke så flink til å sy selv så detr kan hende at dette ikke hjelper noe som helst!- men jeg tror kanskje at problemet ligger i at du ikke har sydd fast stolpene på retten først før du klippet opp sprundet.( ( legg stolpene rett mot rett slik at de overlapper hverandre- sett stolpene vendt ned mot plagget og rette mot rette i splittenden. sy fast med en tverrsøm i splittenden. Snu over til vrangsiden og klipp opp splitten, men stopp ca 1 cm ovenfor tverrsømmen…)
    Det er illustrert med tegninger.

  6. rinosyr skriver:

    tack ellen! jag har hört förut att den boken är bra, jag ska kolla upp den!

  7. Sandra Bodinger skriver:

    Den blev superfin^^

    Måste bara fråga, vart fick du tag på din den där, ja va ska man kalla det, ställningen som plagget hänger på på bilden?

    Kram

  8. rinosyr skriver:

    ställningen är en provdocka. Jag köpte den på sidencarlsson men dom finns även på tex alltomhandarbetes hemsida, ohlssons tyger och så klart blocket:-)

  9. Wow….allt som behövs sägas.

  10. HomeRiver skriver:

    Vilken härlig!!

Kommentera

