Spets & rosa

spetstunika-pompeja21

Jodå, den ÄR klar, jag har bara varit för pigg för att sitta vid datorn de senaste dagarna:-)

Ni minns mitt sprundproblem? Det löste sig någorlunda till slut. Men jag ägnade nog mer tid åt sprundet än hela resten av tunikan… Ringde tom hotlinen på aoh för första gången. Superbra att det finns tänkte jag men tyvärr kan jag inte påstå att jag blev hjälpt.

spetstunika-pompeja3Meningen verkar hursomhelst vara att sömsmånerna ska ”fortsätta ner” på avigsidan, kortsidorna sicksackas och så sätts allt ihop med en stickning. Fördelen är att det inte blir så tjockt. Nackdelen att det så lätt blir små veck i hörnen.

spetstunika-pompeja4På den här tunikan pillade jag istället in dom sk stolparnas sömsmåner in i stolparna, la den högra över, den vänstra under och uppklippet från sprundet emellan.

På den andra tunikan (klar men ej fotad) lät jag den undre stolpen och uppklippet gå ner men den övre ligga ovanpå som här. Lustigt nog upptäckte jag att jag gjort typ likadant på min allra första tunika då jag bara ”hittade på”!

spetstunika-pompeja5

Dom blänkande stiligt rosa knapparna kommer från Dollys.

Efter ett härligt sportlov med sol, snö och några lediga dagar är jag på banan igen. Med ny energi och nya vårkänslor!

Må det hålla i sig.

Det här inlägget postades i Damkläder, Klänning & kjol och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

29 kommentarer till Spets & rosa

  1. Jennie/Cocine skriver:

    Gud vilka fina kläder du gör, helt underbara!

  2. Fit mum skriver:

    den ble knallstilig!

  3. Skaparstigen skriver:

    Piffigt med lite pomeja i!

  4. fnurr|solrum skriver:

    så våldsamt fin!
    och så skoj att sy till sig själv. lyxigt.

  5. gulligan skriver:

    Så snygg!!! så fint med spets och pompeja!!!

  6. Y skriver:

    hrligt vuxen men ändå färgglad. Snygg!!

  7. Retro Elephant skriver:

    WOW! Den skulle jag gärna själv bära 🙂 Superfin!

    //Lina

  8. Hello skriver:

    Oh, vad jag önskar att jag skulle kunna bära ett sånt plagg! Jättesnygg!

  9. rinosyr skriver:

    tack Hello! men nog skulle du väl kunna det? det fina med tunikor är väl just att de passar på de flesta kroppar:-)

  10. Strömming skriver:

    WOW vilken snygg!

  11. ottopippi skriver:

    Nämen nu har du verkligen överträffat dig själv!!!!!!! Jag blev alldeles GALEN i den här!!! Wow!!!

  12. Maria skriver:

    Så snygg!
    Lite samma modell där vid axeln som på de fyra klänningar jag sydde förra våren.

  13. Anna skriver:

    Underbart snygg!!

  14. mamma i nord skriver:

    Denne var nydelig. Fargene og mønsteret på stoffet var nydelig !!

    Det ligger en utfordring til deg i bloggen min.

  15. Skaparstigen skriver:

    Oj! Det var nog det finaste jag sett på länge!

  16. Doris & Assar skriver:

    Supersnygg! Och så schysst med turkosa knappar!!!

  17. Heimlaga skriver:

    Men varför inte göra knappgrunkan (vilket underbart ord!) äkta på nästa variant, så sparar du in på blixtlåset, men kan ändå enkelt ta dig i och ur den?!

  18. Tanja skriver:

    Tack för tipset. Jag får testa det. Fast det känns lite svårt att testa på ett plagg som är ”ihopsytt”, är ju lättare om man skulle ta ett plagg som passar och sprätta upp delarna och jämföra. Hmmm……
    Men jag måste testa nån gång i alla fall. Nu väntar jag bara på att beställa en ny symaskin! Behöver en overlock.Några tips?

    Ha en bra måndag!

  19. RINO skriver:

    Tanja: jag har en bernina 800DL som jag är jättenöjd med. Men jag har å andra sidan inte provat ngn annan maskin.

  20. Tanja skriver:

    Ha,ha…..ja du ser hur smart jag är……….
    Tur att du förklarar för mig!
    Tack för symaskinstipset, jag ska kolla runt lite där.

  21. Kristi skriver:

    Så nyyydelig!!! =)

  22. Lisa skriver:

    Jag tror jag är kär 😀 måste med lära mig sy lite kläder, verkar så skoj!

  23. Pernilla Björk skriver:

    Sååå fina klänningar du gör!!jag blir avendsjuk på din sömnad!!
    //pernilla

  24. gosi skriver:

    Du är ju helt otrolig med vuxenkläder:) Blev stormförtjust i den här, och vi ska inte prata om den i inlägget under som är helt ljuvligt underbar. Gillar dina kläder starkt helt enkelt:)

  25. Pernilla skriver:

    Vilken jättefin tunika du sytt!
    Jag blev lite sugen på att försöka mig på att sy en tunika. Verkar som om du hittat mönstret i Allt om handarbete. Får jag fråga i vilket nummer?

    Mvh,
    Pernilla

  26. rinosyr skriver:

    det ärfrån senaste(?) numret, 3/09

  27. Madelene skriver:

    Åh! Första gången jag är här :0) Mycket fint! Lägger till dig i min blogglista!

Kommentera

