Retro ”teen dress”

teendress1Egentligen sydde jag den här tidigt i höstas men jag har inte kommit mig för att köpa knappar förrän nu.
Hur svårt kan det vara att gå till stadsmissionen? Men turkost är alltid värt att vänta på, eller hur?! 

teendress1967Klänningen är sydd efter mitt stiliga McCall´s-mönster från 1967.

Om det var något problem att sy eller förstå något i beskrivningen så är det förträngt vid det här laget. Jag har extremt kort minne vad gäller sånt. Spelar ingen roll hur mycket jag slitit mitt hår, när plagget är klart är alla svårigheter glömda.

Det jag skulle kunna tänka mig att göra annorlunda en ev andra gång är att göra halsringningen större och bakstycket mindre.  Klänningen är fin framifrån (finare än på bilden faktiskt) men onödigt stor bak. 
 
Knappslån är bara för ögonen, klänningen har dragkedja i ryggen istället. Hursomhelst är knappgrunkan ruskigt snygg, särskilt ihop med det där vecket…
Dock undrar jag om inte dragkedjan är onödig, kanske kommer man i den ändå om man gör större halsöppning?
Hmm, det får nog bli en egen version av den här klänningen nån dag.

turkos-knapp

Det här inlägget postades i Damkläder, Klänning & kjol. Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Retro ”teen dress”

  1. Strömming skriver:

    Den här var riktigt snygg!😀 Underbart tyg och vacker modell!

  2. MUSTAFA skriver:

    jättefin!. jag är också riktigt förtjust i knappslån med de turkosa knapparna. ska bli kul att se hur du vidareutvecklar klänningen.

  3. Kånkarong skriver:

    Jättesöt!
    Knapp-tips som du kanske redan har koll på… kolla Dollys…😀

  4. Mallaching skriver:

    Riktigt fin!

    Har sytt lite med snyggtyget från bolagret och jädrans vad det skrövlar sig efter tvätt! Tacka vet jag gamla hederliga 70-tals lakan!🙂 Men det är ju snyggt iaf…

  5. fröken c skriver:

    gaaaah! attans så snygg. tyget är typ det snyggaste jag sett. någonsin.

  6. rino skriver:

    tackar:-D
    jo dollys är väl typ knappkungen… och när man ändå är i krokarna har stadsmissionen på hagagatan också en hel del

    mallaching: ja men det kanske blir mjukare om sisådär 35 år;-)

  7. Y skriver:

    hur snygg som helst!
    håller fö med om dollys!

  8. June skriver:

    Nu har jag varit borta i tre veckor och har gått igenom dina inlägg sedan sist. En tanke slår mig när jag ser dina plagg du syr – jag bara älskar dem!! Snygga modeller och snygga, otippade färgkombos. Så himla bra!!

  9. BRUNo.RANGE skriver:

    Hur fin som helst!

  10. mammaM skriver:

    Ah så fin! Den här modellen är jag jättesugen på att sy, så det var skönt att höra att den troligtvis var okrånglig att göra. I alla fall lämnade den inga traumatiska spår. Kul att höra dins synpunkter och ska bli spännande att se hur du utvecklar klänningen.

  11. Amanda skriver:

    Så fin klänning, tyg och detaljer. Måste måste börja sy till mig själv.

  12. Tanja skriver:

    Oj,vilken cool klänning. Fint tyg och perfekta knappar till!
    Jag skulle så gärna vilja sy något liknande men det verkar så svårt.
    Kul att kika in här och se vad du syr!

  13. Solig skriver:

    Superdupersnygg!! Sån vill jag ha!

  14. thea skriver:

    OJojoj så fin!!

    Du är förrsten ett av mina dåliga samveten. JAg har inte glömt bort din pif. JAg har bara prestationsångest..

  15. RINO skriver:

    mammaM: ja! jättespännande attse din version
    Ha det där med halsen och bakstycket i tankarna iaf

    amanda &tanja: kör!

    thea: fast tänk om detvar jag som skulle sy till dig. dåskulle man kunna snacka prestationsångest!

  16. Heimlaga skriver:

    Oj, upptäckte att min kommentar för denna fantastiska klänning hamnade på det föregående inlägget, och där verkar helt obegriplig! Jag är så van vid att kommentarerna skrivs efter inläggen, och inte ovanför…

  17. Re-dizain skriver:

    Så fin klänning, den ser så välgjord ut!

  18. kattching skriver:

    superfin! jag har samma tyg och har sytt några väskor i det. det är så härliga färger!

  19. Sandra skriver:

    Vilken kul och trevlig blogg du har. Härlig design och bra inlägg. Har lagt till dig på Bloglovin. Ska bli spännande att följa. Ha det gott så länge!

  20. Åh vilken fin blogg du har. Och klänningarna sen!

    Bubbelkragen är inte svår virkning alls: fasta maskor, stolpar och luftmaskor. Det kan ju vara krångligt att läsa beskrivningen om man inte är van vid det. Du kan ju testa med restgarn innan du köper garn och virknål 10 (den tjockleken brukar man ju inte ha hemma)

  21. ottopippi skriver:

    Jag vill också ha!!!! Måste sy nåt sånt här själv nån gång!!! Wow!!!!! Men visst är 60-talsmodeller ibland lite väl stora i ryggen?? Blir lätt lite gravidkänsla…

  22. rino skriver:

    ja den här är det. Men andra 60-talsmönster jag provat har suttit ursnyggt i ryggen. Fast det var förstås tajtare modeller

  23. anna skriver:

    Jättefin!!!

  24. Karolina skriver:

    Fin,fin!/Karolina

  25. Retro Elephant skriver:

    Visst var brallorna coola! De finns i knallgult, orange och chockrosa. De sälj nu på http://www.caliroots.se med 50% rabatt (200kr) och gratis frakt! Det är inte illa pinkat!

    Har kvar av det fina grön-rosa tyget om man vill beställa en necessär/pengabörs/pennfodral

    //Lina

Kommentera

