Sytips: kör!

bok3Retro Elephant har startat en sytipsutmaning och jag fick äran att vara bland de första utmanade. Därför känns det lite knasigt att jag varit så seg med att svara…

Nu har allas vår mustafa levererat ”mina” svar – fast snyggare formulerade – så jag känner mig lite överflödig. Men eftersom jag hade ett halvskrivet inlägg klart så kör jag ändå:

Mitt sytips är alltså att våga prova! Kombinera mönster, tyger…

Utgå tex från ett schyst klänningsliv. Lägg till valfri krage/ringning, ärm, kjol, volang… Krydda med knappar, band, fickor… Det är roligt, lärorikt och så får man, kanske, det plagg man vill. Går allt åt skogen är det bara att börja på nåt nytt.

Vad gäller tillbehör så är jag ingen prylmänniska. Jag klipper med en slö sax, har tappat bort mina två tygpennor, mäter fel eftersom jag inte slänger måttbandet som saknar en bit etc.
Fast eg tror jag att ett par schysta saxar och bra tygpennor etc gör livet lite trevligare.

En sak vill jag dock inte vara utan – min overlock. Gillar man att sy är overlock guld. Jag har en bernina 800D som jag är jättenöjd med, men det finns säkert andra maskiner som är lika bra.

Jo just det! Så har jag ju min lilla bok. När för många idéer trängs i huvudet måste man lätta på trycket. Att rita ner idén går betydligt fortare än att sy den. Och en bok är så mkt bättre än fullklottrade skrynkliga kvitton i väskan.

Den som har schysta sytips får såklart jättegärna dela med sig av dem. Men jag lyder reglerna: Solig. Petronella och Created by vega. Har ni lust?

Reglerna för utmaningen finns att läsa hos retro elephant!

Det här inlägget postades i för övrigt. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Sytips: kör!

  1. MUSTAFA skriver:

    sorry att jag hann före, fast schysst att vi har samma inställning.

  2. Solig skriver:

    Å, vad roligt! Jag ska se vad jag kan komma på…

  3. malinjohanna skriver:

    Väss saxen genom att ”klippa” på halsen till en glasflaska. Och tack för din fina blogg, du inspirerar med dina vuxenkläder!

  4. Retro Elephant skriver:

    Vad kul att det börjar dyka upp lite svar nu🙂

    //Lina

  5. Jessica skriver:

    Den är ju helt underbar! Vilken härlig vårkänsla om infinner sig när man tittar på den!

Kommentera

