Sy osynliga blixtlås

z blixtfot

Jag har fått lite frågor om osynlig blixtlåsfot och här kommer de utlovade bilderna!

Det är inte alls svårt:
Använd sicksacksöm med stygnbredd 0 (noll).
Lägg dragkedjan (alltså då den sort som kallas ”osynlig”) kant i kant med tyget, rätsida mot rätsida.
Pilla upp ”tänderna” på dragkedjan och sätt dem på lämplig sida i pressarfoten (se bild).
Sy längs kanten medan du håller upp ”tänderna”.
Dra upp och kolla att överkanten är jämn innan du syr andra sidan.
Sicksacka traskanten.

z press2Efteråt syr du sömmen som ska vara nedanför blixtlåset.

På den andra bilden sitter blixtlåset på plats på en i övrigt ofärdig klänning (dock kan man sätta dragkedjan lite högre än på bilden)

Pressarfoten heter ”Z” på min Janome och kostar ca 180 kr tror jag.

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Sy osynliga blixtlås

  1. Heimlaga skriver:

    Ser ju strålande enkelt ut, jämfört med alla krångliga beskrivningar i tidningar!

  2. Retro Elephant skriver:

    Det ser så enkelt ut med den där pressarfoten!

    //Lina

  3. aleisa skriver:

    ryno som jag tänker på dig när jag ser den channel program, har du sett den? inga maskiner där, bara duktiga som f….. kvinnor, och silken jobb!!!!!!hoppas de få betald för det. den här måste jag pröva att göra, du tycker att det är enkel, men jag är livrädd. tack för att du delar med dig!

  4. beata skriver:

    Har precis nyligen upptäckt osynliga blixtlås. Fick därför en pressarfot av min käre make i födelsedagspresent förra månaden. Jag vill aldrig mer sy i ett vanligt blixtlås i en klänning igen! Det var lite av en aha-upplevelse.

  5. Hello skriver:

    Visst måste man bara hålla med Beata! Det blir ju så galet snyggt med dolda blixtlås, men visst måste man ha en riktig pressarfot. Jag tycker inte alls att det går att få ett bra resultat med vanlig pressarfot och ibland när jag är på Ohlssons och hör expediterna gå på om att det visst funkar med vanlig pressarfot, så lägger jag mig i…

    En nyfiken undran; varför sicksack utan bredd istället för raksöm? Jag har alltid sytt raksöm och vill gärna lära mig nya tricks🙂

  6. MonicaTherese skriver:

    Tusen takk for den flotte beskrivelsen!!

  7. Ett Tu Tre skriver:

    Tack för de inspirerande bilderna. Jag har en pressarfot för osynliga blixtlås sen i somras men har ännu inte kommit mig för att använda den. Men nu ska jag minsann se till att testa jag också.

  8. rino skriver:

    hello: jag har också funderat över det.
    Instruktionen på själva förpackningen säger sicksack men jag förstår inte skillnaden.

  9. Åsa skriver:

    måste genast köpa en sådan pressarfot och testa! hmm, undrar om den finns till min gamla husqvarna??

  10. argcub skriver:

    ja, jag kanske bodde skickat hela tygbyt till dig, men tunikan duger till min lilla docka.kram!

  11. rino skriver:

    argcuB: ??? undrar om du inte förväxlat mig med nån annan!

  12. Carina Holm skriver:

    Jag har precis köpt en sådan fot ( Z ) till min Janome. Beskrivningen på baksidan av förpackningen står på Norska Svenska och Danska. Både på Norska o Danska står det att man ska sy med raksöm. Måste helt enkelt vara felskrivet på den Svenska beskrivningen där det står att man ska sy med dig-zag!

Kommentera

