om vintagemode

vintage5En liten karamell för alla som gillar vintage och retrodesign är Vintage – en stilguide till vintagemode.

Boken är en snygg snabbkurs i 1900-talets modehistoria med stora designers och typiska silhuetter decennium för decennium. Matt papper i tjusiga färger. Klänningar, klänningar, klänningar i alla färger och former…

Jag gillar också texterna som sätter modet i ett sammanhang, om hur kvinnofrigörelse eller krig formar sin tids design.
”det går ju inte att dansa charlston i långklänning med korsett”

Boken avslutas med diverse tips vid skötsel och inköp av vintageplagg samt intervjuer med några vintagesamlare men för mig är det de decennieuppdelade texterna och de härliga bilderna som är den stora behållningen. 

vintage1

Vintage – En stilguide till vintagemode
Maria Birde, Bonnier Fakta, 2009.
Ca-pris 200 kr.

vintage3 vintage4 vintagebok2

Det här inlägget postades i Okategoriserade och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till om vintagemode

  1. aleisa skriver:

    Jag läste boken, lånat från biblan och tyckte mycket om, så lustig att se hur moden förändra sig i varje årstal. och att känna igen dessa som man har varit med, och en vis nostalgi för de som man skulle vilja hade varit med, men man lever inte så många år, fast genom egen smak och moden som kommer tillbaka kan man det. jag tänkte precis på den bok och dig, igår nat, medan jag sydde en klänning. kram!

  2. Moi! skriver:

    blev också sugen på att köpa/låna boken! får man säkert mkt inspiration ifrån!

  3. solig skriver:

    Tack för tipset, då vet jag vad jag ska önska mig i julklapp!

  4. Retro Elephant skriver:

    Tusen tack för tipset, den vill jag ha i julklapp 🙂

    //Lina

  5. Åsa skriver:

    Kul att hitta till din sida, många fina saker du gör!/Åsa

Kommentera

