60 möter 80

0911turkosring

Tygerna andas 80- och 90-tal men när jag höll dem ihop ropade de ok-klänning 60-tal! till mig.
60-tal på Rino-vis iallafall.

Grundmodellen är mycket enkel. Totalt bara fyra delar plus snedremsa, det enda som formar är skärningen på oket/framstycket. Osynligt blixtlås bak.

Det var första gången jag provade mönstret. Size 12 (38/40), bust 34 står det. Stor byst och mindre rumpa skulle jag säga. Min provdocka är för liten.
Vore intressant att se den på nån i rätt storlek. Försökte med mamma men den var för trång nertill…

0911turkosring2butt4741

PS. Cirkeltyget skulle egentligen bli en gardin till mitt förrförra jobb. Jag tog hem det för att sy upp men jag sydde inte på den tiden och uppgiften kändes övermäktig. När solen sken in alltför bländande över skrivbordet brukade jag tejpa upp ett papper på lämplig plats på fönsterrutan
.

Det här inlägget postades i Damkläder, Klänning & kjol och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till 60 möter 80

  1. emilie skriver:

    Vilken underbar klänning… Jag antar att du inte gör mönsterbyten, men jag har en del fina 60 och 70-talsmönster (vuxen) om du skulle vilka byta =)

  2. Moi! skriver:

    Roligt med dina lite nya tyger!! Inspirerande!

  3. LumLum skriver:

    Wow! Den är helläcker!

  4. aleisa skriver:

    vet du vad gillade jag mest? att du sydde med svart tråd på turkoss snedremsan, ett enkel detalj som görde sin lilla extra, hela klänningen är kanon kul, och man ser 60s och 80s andas i lugn och ro där inne, och rinos signatur förstås. kram!

  5. Elisabeth skriver:

    Verkligen snygg! Och jag känner igen det där med att inte vilja sy gardiner. Varför sy sånt när det finns så mycket roligare saker att sy? =)

  6. beata skriver:

    Ritigt snygg! Bra kombination av tyger!

  7. Maria skriver:

    Det är ju roligt när tyget på ett sätt får bestämma vilken modell av klänning det vill bli. Snyggt!

  8. Jes skriver:

    WOW helt fantastisk!!!! vilket härligt tyg.

  9. Frida skriver:

    Gud vilken snygg! Den där med en tyllkjol under och lite schmör på.. mumma!

Kommentera

