Amandas Prästkrage


Jag hittade lite lycrastuvar på ohlssons och blev frälst.
Vad snyggt de faller!

Minussidan var att det är svårsytt!
Jag har hört att Janome DC4030 kan vara en finsmakare på tråd men min har verkat vara en allätare. Men då hade den inte mött det här tyget. DorTak-trådarna bara gick av. Finare tråd gick bättre men inte problemfritt. Jag sydde typ 5 ärmar som fick kasseras pga trådklumpar, vridna fållar eller allmän fulhet.

Och på overlocken spelade den gula undertråden omöjlig och var antingen för lös eller för spänd.
Nån som har nåt tips angående såna här slinkiga tyger?
Antar att övning ger färdighet så jag har laddat med fler såna här tyger. Håll utkik!

Hursomhelst är jag supernöjd med resultatet; tyget faller snyggt och färgerna är perfekta:-)

Det här inlägget postades i Damkläder, Klänning & kjol och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Amandas Prästkrage

  1. emilie skriver:

    Har tyvärr inga tips eftersom jag är grön på ovelockern och nån covergreja har jag inte… Men jag kan ju tala om att jag tycker klänningen blev jättefin!

  2. Emilia skriver:

    Klänningen blev jätte-fin och faller jätte-snyggt, men tyvärr har jag inga tips!

  3. heimlaga skriver:

    Hur fin som helst! Det är ett mysterium med trådar! Jag syr periodvis mycket i tunna jerseytyger med lycra(i kombination med bomull, viscose,bambu). Har ingen covermaskin(eller har egentligen cover på overlocken men använder den inte…), utan fållar med tvillingnål.I bland går det hur bra som helst och ibland går tråden av var femte centimeter. Sist trots sprillans nya nålar, vilket jag annars inte brukar vara så noga med.För att sedan nästa dag med samma material funka hur bra som helst!? Förr har jag köpt billigaste möjliga tråd på marknader och sådana ställen. Nu har jag också en hel del DorTak från Bibbis, men jag kan inte påstå att jag märker någon skillnad. Hoppas du får några bra tips som jag också kan lära mig av!

  4. Strömming skriver:

    Helt underbar. Har också precis sytt i lycratyger och håller med, hur svårt som helst och min dor tak gick också av flera gånger trots ett litet projekt. Tyvärr inga tips!

  5. rino skriver:

    tack ändå! Jag använder elastisk söm (den där som ser ut som pytteliten sned sicksack)på min vanliga maskin. Har ingen cover heller eftersom jag inte brukar sy i elastiskt!
    Den elastiska sömmen går rätt bra med mindre luddig tråd än dortak.
    heimlaga: tvillingnål var länge sen jag provade. fick så mycket hoppstygn med den. men det kanske är på sin plats med ett nytt försök!

  6. Vindling skriver:

    Jobbigt när det strular, men klänningen, den är underbar!

  7. Amanda skriver:

    Jag är hur nöjd som helst. Blir snart att beställa mer. jag är fräls och förälskad 🙂 Tack carina 😀 Live bild kommer snart 😉

  8. Syserine skriver:

    Jag syr med Gütermans overlocktråd. Den är tunnare och slätare än andra overlocktrådar och har inte hatt problemet med att tråden går av. Men måste justera trådspänningen rätt mycket för att få det bra med viskosejersey. Har precis provat tvillingnål. Gick inte alls, inga hoppstygn, men undertrådsspänningen är för hård och då dras sömmen i hop.

  9. AnKa skriver:

    Jag syr sällan i mjuka tyger så några tips har jag inte men den här prästkragen var jättefin och kombinationen med lycra känns ju helrätt!

  10. rino skriver:

    Å vad roligt Amanda:-D
    Ser fram emot livebilden!

  11. Majtjho skriver:

    Åh så fin klänning. En sådan skulle jag gärna vilja gå omkring med i nu när våren snart kanske är här.

  12. Helena skriver:

    Den blev verkligen jättefin! Kan tyvärr inte tipsa dig ang slinkiga tyger, har inte gett mig in på det ännu.

  13. Åsa skriver:

    perfekt var ordet!

    åh, jag vill så gärna sy vuxenkläder, helst till mig själv såklart…är det gamla mönster du använder dig av eller ritar du egna?

  14. rino skriver:

    både och, Åsa! Grunden kan komma från gamla mönster eller sytidningar men jag ändrar och plockar från olika håll.
    Blir kul att se vad du syr till dig själv:-)

  15. Pia skriver:

    När jag syr i töjbara material så fållar jag nästan alltid för hand. Tycker att det blir vackrast och mest osynligt. Jag kan gärna använda tvillingnål till linningskanter men på ärmar, specielt kortärmat, så tycker jag att det blir finast med handfållning. Tar kanske lite mer tid men det är det värt

  16. rinosyr skriver:

    Tack för tipset! Jag glömmer att det alternativet finns. Den här klänningen hade definitivt vunnit på det just till ärmarna.

    Jag blir lite nyfiken på dig Pia!
    Du skriver ofta här och du syr men länkar inte till nån blogg… Finns det du syr att se nånstans?

  17. Linda skriver:

    Men hjälp så snyggt! nog blir det fint fall alltid, usch, jag skulle nog inte ens våga mig på att försöka i sånt slinkigt tyg ens. så tyvärr inga tips. Eller, handsy kanske? 😉

  18. Pia skriver:

    Jag har funderat på att skaffa en dator och lägga upp en blogg men inte riktigt kommit till skott ännu så ännu finns inget av det jag gör att se IRL. Har ett kringflackande liv men försöker få mina 24 timmar att räcka till även för handarbete av olika slag. Har fått beställningar från min lillasyster på dragkorvar och nya kuddöverdrag med käderkant. Kanske i februari… och som Lisa Nilsson sjunger ”långsamt leder också någonstans” 🙂

  19. rino skriver:

    jo det där med 24 timmar är ju ofrånkomligt… Men långsamt är bra tycker jag. Lycka till.
    Hojta till om det blir nåt bloggande:-)

  20. polkahjerte skriver:

    Hei. Gratulere med ny dukke! Jeg har skrevet noe til deg på min blogg. En liten takk for inspirasjonen.

  21. Kristin skriver:

    Vilken färgstark och fin blogg. Jag undrar var du beställer etiketterna till dina verk, de med texten Rino på? Vore tacksam för svar.
    Hälsningar Kristin

  22. rino skriver:

    tack kristin! etiketterna kommer från http://www.minanamnband.se

  23. snorbromsdesign skriver:

    klänningen blev jättesnygg och jag är lite avis på dockan. fem ärmar innan det blev rätt, vilket tålamod du har. jag hade kastat både tyget och maskinen för längesen:)har dock inget tips för sådana tyger, brukar hålla mig ifrån dem.

  24. Anna skriver:

    Gud så snygg! *avis* Vill också ha! 🙂

  25. Åh, vilken snygg modell på klänningen. Helt underbar.

Kommentera

