Tyglycka

– Min mamma hade gardiner i det där tyget, sa en kollega och pekade på min pompejakjol.

Nu har hon släpat med sig flera kassar tyg till mig, det ena mer fantastiskt än det andra.
Det är en gardinlängd Ekerö av Saini Salonen.
Två rosa/gröna Marjatta Metsovaara (som jag inte sett förut, vet nån vad det heter?).
Två brungula pompejor (Märta-Lena Bjerhagen).
Rosgardiner, bladgardiner och ett påslakan med söta prästkragar.

Inte bara att tygerna är så fina. Tänk att klippa i Metsovaara efter kommentaren
”dom här gardinerna köpte jag och min man när vi flyttade in i huset 1968”

Vilka snälla människor det finns.

Det här inlägget postades i Tyg och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Tyglycka

  1. Helena skriver:

    Wow vilken lyx att ha sådana sjyssta kollegor som dessutom sitter på ett sånt fint lager av gamla tyger!!! Ska bli kul att se vad du gör av de:)

  2. emilie skriver:

    wow, is all I can say… Såna människor fanns det inte på mitt jobb inte. Fast å andra sidan var det väl knappt nån bebyggelse här 1968…. Än mindre fina gardiner😉

  3. Pia skriver:

    Min mamma är min guldgruva som jag ständigt öser ur. Hennes och pappas förråd, klädkammare och linneskåp synes mig outtömliga och hon tar numera alltid för givet att jag tar hand om alla små och stora tygbitar som hon tar fram. När hon klär om möbler, vilket sker flera ggr/år, så tvättar hon det gamla tyget, stryker det och lämnar sedan över det till mig. Jag blir lika glad varenda gång. Önskar bara att jag kunde visa henne oftare, än vad jag gör just nu, att det kommer till användning

  4. Caroline skriver:

    Vilka underbara medmänniskor det finns, och vilka tyger sen…!!!! Med din otroliga skicklighet kommer du absolut förvalta tygerna till fulländning! Sre fram emot färdiga skapelser framöver!! Du är toppen!

  5. aleisa skriver:

    då sparar jag min pompeja, hehe. silken tur! Lyllos dig, och mig, hehehe. men nu kommer att hända att dina händer föddes en mirakel till, du kommer att göra så fina klänningar av de underbara tyger. här väntar vi spänning!

  6. Hello skriver:

    Oj, vilken skatt!

    Jag fick många uppskattande kommentarer om min fina pompejaprästkrage på bröllopet! Överglänstes bara av bruden och hennes tvillingsyster som ståtade i en vintageklänning från 50-talet i en helt fantastiskt tjusig siden – grått med rosa rosor! Men stort tack för att du klädde mig så fint!

  7. Moi! skriver:

    GUd va härligt!!! Vilken lycka!

  8. Nusse skriver:

    Ekerötyget är oerhört vackert! Vilken fin present!

  9. rino skriver:

    vilken bra mamma du har Pia:-)

    Hello: Grått 50tal med rosa rosor kan jag aldrig överträffa men så får man ju inte vara finare än bruden heller;-)

  10. Grønn skriver:

    SÅ flotte stoff du har fått!
    Jeg vil takke for den super-fine kjolen jeg kjøpte av deg! Jeg liker den veldig godt, og ser fram til vår og sommer så jeg kan bruke den masse!

  11. ottopippi skriver:

    Tyglycka var ordet!!!!!

  12. Solig skriver:

    Ja det är fantastiskt! Grattis till din skatt!!!

  13. Gerda skriver:

    Men herregud!!! Ibland har man verkligen tur =)

  14. Linda skriver:

    jisses vilken tygskatt! underbart snälla människor

  15. elisabeth skriver:

    Wow, vilka tyger!

  16. Beate skriver:

    Tusen takk for nydelige kjoler i posten Rino! Håper du legger ut flere til salgs:)

  17. rino skriver:

    Kul att de passade!!!
    Jodå, fler kommer, håll utkik:-)

  18. Retro Elephant skriver:

    Vilken skatt!

    //Lina

Kommentera

