Svala

Det är nog ett år nu som jag haft bilden av en klänning med fågelapplikation i huvudet.
Fågelklänningarna är ständigt återkommande i mina skissblock med olika fåglar och olika modeller.
Har sytt en ”Svan” också (visar hela snart!)
Fåglar som svala, svan och duva är lite svåra eftersom de ingår i loggor och symboler.
Funkar de här tycker ni? Vilken är bäst?

Just den här klänningen har samma grundtanke som prästkragen, ok och lös passform, men jag har gjort om den en del.
Jobbade mycket på en rund krage till klänningen, men när det kom till kritan tyckte jag det var bättre utan…
Ärmar har jag också sytt en hel del varianter på (trekvarts med volang eller rynk med dekorationssöm eller en kort helt rak).
Applikationen är ditsatt med totally stable. Dock provade jag andra sömmar på kul.
Ni applikationsexperter där ute, bör man alltid använda satängsöm? Rispar sig kanterna med andra sömmar? Just de här var till för applikationer enl min symaskinsbok.

Jag har en (såklart) lista på småsaker att förbättra, men nu vill jag höra era åsikter!

Kan det vara nåt för min ”höstkollektion”?
(i andra färger och tyger då)

Om rinosyr

Svenskt klädmärke med färgglada klänningar. www.rino.se
Det här inlägget postades i Damkläder, Klänning & kjol och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Svala

  1. ottopippi skriver:

    Känns väldigt Rino!!

    Svanen var min favvis. Svalan funkar också men är lite mer lik en viss logga som du just nämnde.

    Tror också att tät zickzack/satäng är applikationsbäst. Just för risprisken.

  2. jejja skriver:

    superfin och så Rino =) Absolut något för höstkollektionen. Gillade båda applikationerna, men favvon är nog svalan.

  3. Jennie skriver:

    Jättefin klänning! Jag gillar svalan bäst. Vad gäller applikationssömmar är jag ingen expert, men jag har testat att sy på med vanlig raksöm. När plagget är tvättat ”fransar” sig tyget lite i kanten och ger ett lite ruffigare intryck. Kanske inget du vill ha på dina fina klänningar, men slutsatsen är nog att man kan använda många olika sömmar för applikationer beroende på vilket resultat man vill ha…

  4. Helena skriver:

    Klänningen är jättefin och verkligen du:) Jag gillar faktiskt svanen bättre…vet inte varför egentligen…kan kanske vara dess mjukare form?!! Jag brukar använda tät zig-zag när jag syr applikationer och ibland gärna dubbelt upp så att det blir lite kraftigare utseende på sömmen. Man kan ju även ha sömmen i en kontrasterande färg till tyget som applikationen är i, för mer effekt… Bara några funderingar…

  5. Caroline (MESC) skriver:

    Vilken fin modell, precis som alltid! Jag gillar båda fåglarna, kan inte välja favorit, men hela klänningen andas ”favorit! Jag är alldeles för nybörjare på applikationer, så där kan jag inte tipsa dig alls…

  6. Hello skriver:

    Jag gillar nog svanen bäst. Visst finns det flera olika sömmar du kan använda. Dels beroende på vilken effekt du vill ha med exvis en ruffigare kant om den är fastsydd med raksöm. Sen finns det ju en del maskiner som har nåt liknande langettsöm som bla Shamu ofta använder. Det blir ju också lite annat stuk på.

    Klänningen är verkligen jättefin!

  7. Pia skriver:

    Mycket läcker klänning som du definitivt kan lägga till höstkollektionen.

    Jag gillar svalan mest – svalorna kommer med hoppet om att ännu en sommar stundar

  8. klaramedk skriver:

    Som vanligt jättefin klänning! Väldigt fint tyg oxå!
    Jag tycker svalan är mer sommar och fart medan svanen kanske är mer lugn och trygg (livslångt förhållande), båda är fina på sitt sätt helt enkelt.

    Hade varit kul att se de olika ärmarna, blev nyfiken på 3/4dels ärmen…fast kanske utan volang, det kan ta över showen, men smaken är som baken!

  9. heimlaga skriver:

    Gillar svalan, men får nog mer vår och sommarassociationer än höst!

  10. Moi! skriver:

    Jättevacker klänning. Svalan var min favorit. Gillar puffärmarna!

  11. SiriR skriver:

    Nydelig kjole som alltid!!
    Likte svalen godt:)

  12. Emma skriver:

    Så himla fin den är!!!
    Jag skickade ett mail till dig för ett tag sen, men jag undrar om de verkligen har kommit fram! :S
    /Emma

  13. Åsa skriver:

    Absolut ett ämne för höstkollektionen.

    Personligen tycker jag holk-ärm är otroligt snyggt och det skulle nog passa den klänningen super.

    Tycker båda fåglarna är fina men skulle föredra dem i mindre skala.

    Ser som vanligt fram emot att se resultatet!

  14. Kalunji skriver:

    Jag använder nästan aldrig applikationer, och skulle nog också haft en mindre sådan, om någon alls. Men det fina oket så tycker jag att klänningen säger ganska mycket ändå.

  15. rinosyr skriver:

    Tack för alla sömtips! Får helt enkelt prova mig fram mer.

    Jo Emma! Förlåt! visst har det kommit fram… Är glömsk bara:-(

    Klara medK: ja, det är nog ditåt det lutar just nu!

    Åsa: ha ha, jag tänker lite tvärtom… Vill prova att göra dem ENORMA;-)

  16. rinosyr skriver:

    kalunji: ja, kill your darlings, du kan ha rätt där. Jag gillar ju faktiskt det enkla (fast med mycket färg). Hmm. nu får jag en ny idé…

  17. Åsa skriver:

    Rino: Enorma skulle vara riktigt snyggt! En annan tanke är att göra en noshörning (rhino = engelska för noshörning).

Kommentera

