Svan

Lustigt. Jag sydde den här för ett par veckor sen som ett första fågelklänningsutkast.
Väl färdig motsvarade den inte min inre bild av klänningen och jag hängde besviket undan den och började med nya.
När jag nu tar på mig den för att fota inser jag att jag tycker om den!

Lite mer elegant än den andra jag jobbar på just nu. Men är det bra eller dåligt?

I ryggen har den resårsmock.
Kjolvecken är inte helt symmetriska här, dem ska jag förbättra. Tyvärr gjorde jag inget mönster så ska jag sy en till måste jag tänka igen:-(
Banden fram består av två svarta remsor, den ena hälften så bred som den andra, båda kantade med snedslåvikt retroremsa. Fastsydda med en svart dekorationssöm i mitten. Och samma dekorationssöm i ärmsluten.

Dekorationssöm från min (sen några månader) nya symaskin janome mc 5200!
Babushkadockan rekommenderade den och då kan man ju inte säga nej… Jag behövde inte byta upp mig (hade janome dc4030, en jättebra maskin) men var sugen på bokstäver och annat krafs…

Vilken gillar ni bäst?
Svalamodellen eller den här?

Det här inlägget postades i Damkläder, Klänning & kjol och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Svan

  1. Maria skriver:

    Kanonfin klänning! Du lyckas om och om igen!

  2. Helena skriver:

    Helrätt med svanen!!! Jag gillar din klänning supermycket…tycker absolut inte det är något fel med något lite galantare. Modellen är jättefin och inflikningen av retrotyger här och var tar ju ner det där galanta lite:)

  3. Moi! skriver:

    Den här modellen tycker jag bäst om. Förstår inte att du inte tyckte om den först! Dock är jag mer förtjust i svalapplikationen än svanen!

  4. Jennie skriver:

    Jättefin klänning! Jag gillar att den är lite mer elegant! Svalan-klänningen är också fin, men lite för lik prästkragen (och den har jag ju redan två av, haha…). Jag skulle hellre satsa på en ”ny” modell. Gör du den här modellen fast med en svala på så är jag den första att beställa en!😀 Älskar inslaget av retrotygerna!

  5. singh skriver:

    En superhit enligt mig! Tycker som Jennie, att svalan är lite lik prästkragen.

  6. heimlaga skriver:

    Båda är snygga! Så smart och snyggt med banden fram, ser mycket avancerat ut men låter ju ändå överkomligt att sy!

  7. miiaoo skriver:

    Väldigt elegant men dom ändå inte blir för elegant då intrycket bryts av de färgglada banden på framsidan. Svanen lyfter också intrycket! Gillar svanen!

  8. Caroline skriver:

    Det känns som om du lyckas VARJE gång… den här är ju precis lika snygg som alla andra du syr. Måste man välja, mellan den här och Svalan? Nääää, det kan jag inte, lika snygga båda två, men på olika vis.

  9. SiriR skriver:

    Jeg liker begge jeg!!
    Syns fasongen på denne var veldig fin, og fine detaljer. Bra du tok den fram igjen og ga den en ny sjanse:)

  10. hanna skriver:

    jag gillar denna. jättefin med vecken och lite ringning i halsen. super-duper!

  11. Åsa skriver:

    Denna, helt klart!
    Jag fördrar en elegantare stil så jag skulle skippat fågeln i annat tyg och haft den i samma svarta men gjort applikations-sömmen i färgglad tråd. (Men så är jag ju lite rädd för färg, det kanske är det som spökar).

    Mycket snygg modell!

  12. rinosyr skriver:

    jennie, ja du har rätt, den andra ÄR för lik prästkragen
    Åsa, nästan helsvarta klänningar får nån annan göra! Jag gillar ju färgretro!(men tack för att du säger vad du tycker)

  13. Pia skriver:

    Jag älskar ju sval-applikationen och den ”kärleken” består🙂

    Klänningsmodellen funkar inte för mig men jag tyckte beskrivningen av hur du sydde banden var lysande. Det hade jag aldrig gissat. Trodde att det blommiga tyget var själva banden. Jättebra idé, helt enkelt. Svart på bild kan ju bli lite knepigt, speciellt om man dessutom lagt ner tid och möda på detaljer. Det är så lätt att missa det i allt det svarta.

  14. Åsa skriver:

    Nästan helsvarta klänningar är det JAG gör.🙂

    Klänningen skulle vara otroligt söt i gult!(inte för mig då naturligtvis,🙂 ).

  15. Lina skriver:

    Båda fina men helt olika!Känns som om jag kan gå på fest i Svanen men till jobbet i Svalan!Vi behöver mer glamor så jag är för Svanen. (å hägern:))

  16. rino skriver:

    jag provade faktiskt med en häger idag men det blev sådär. lite klurigt med de långa benen, de skulle bli sömmar isf.
    Var också lite sugen på skarv men känner nazivibbar i profilen…

    Ang glamor så är det ju på jobbet (och i lekparken) man hänger. En klänning som inte funkar där blir inte använd. Nä jag tror att smyg-glamor är grejen. Mer svalor i lekparken!

  17. Signe skriver:

    Den här gillade jag skarpt!

  18. Lotten skriver:

    Den här var ju kanonfin! Bättre än svalan enligt mig.

  19. Amanda skriver:

    jag tycker att svanmodellen är finare än den fösta😉 Ha en fin lördagkväll. Älskar verkligen min prickklänning🙂

Kommentera

