60-tals-höstklänning

Äntligen har jag tagit mig tid att prova ett till från min växande samling med 60-talsmönster!
Närmare bestämt ett Simplicity-mönster från 1965.

Framstycket är i tre delar så egentligen skulle man välja tyg mer grafiskt. Tänk grön triangel och vitt på ena sidan och svart på andra… Snyggt!
Jag blir nog tvungen att göra en till:-)

Undrar varför 60-talsmönster så ofta är små över rumpan? Storleken är hursomhelst small.

Det lila/gröna tyget fick jag av en kollega till min sambo. Det är så vackert att jag bara vågar använda små bitar åt gången…
Tyvärr framgår de fina färgerna inte riktigt på bilderna.
Det svarta är också återvunnet oanvänt, lite tjockare kvalitet.

Finns till salu i shoppen.

Det här inlägget postades i Damkläder, Klänning & kjol och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till 60-tals-höstklänning

  1. Strömming skriver:

    Du har gjort det igen! SÅ snyggt! 😀

  2. n i n n u skriver:

    Oi, så elegant !

  3. Ingrid skriver:

    Hej, även jag har fått tag på en del 60-tals mönster, håller med om att de är små över höften och byst snittet är ofta väldigt långa.Börjar långt ner och går snett uppåt. Idag sitter byst snittet mer rakt.Man får ofta modellera om modellen.
    Du gör underbara kläder, man får massor av inspiration.Men på min egen tid att sy, blir oftast barnkläder.

  4. Dear Carina!
    beautiful works… 😉
    I received a lot of compliments for your dress…
    I’ll get a picutre (me, inside the dress, of course) and pubblish it on my blog!
    I gave your address to a couple of friends, they will get in touch with you.
    Serenity
    :-)claudine
    http://claudine2007.splinder.com

  5. aleisa skriver:

    Du vet vad jag tycker, urläcker!!!!!!!!!!

  6. Pia skriver:

    Mycket snygg

  7. SiriR skriver:

    Så kul! Gøy å prøve litt nye mønster:)

Kommentera

