Vackra 50-tal

Nu bloggar jag i lite bakvänd ordning eftersom klänningen som föregick den här inte är riktigt klar än.
Men hursomhelst så gjorde jag ett riktigt mönster och tänkte efter före och det brukar ju aldrig vara fel.

Och jag älskar den!
Tanken från början var mer rött i klänningen. Stickningarna är förvisso röda och även den osyliga dragkedjan men experimenterandet med röda knappar ledde ingenstans. Inte heller passpoalen.
Ett rött lackskärp kanske vore nåt…?

Känns vidden i kjolen rimlig tycker ni?
Jag som inte har så mycket former tycker att modellen är toppen men kanske att andra tycker att höfterna/rumpan blir stor? Fast i gengäld får man smal midja:-)

 

 

 

Skönt att äntligen bli klar med en 50-talsklänning!
Den första sydde jag från ett äkta gammalt mönster för två år sen men den hänger fortfarande ofärdig. Den andra var för ett år sen, från ett loppisfyndat 50-talsmönster, men jag måste ha missförstått alla snedvecken i livet för den fick …olika stora bröst!
Men nu är jag på banan igen.

PS.
Nej, jag är ingen tevemänniska och jag ser inte Mad Men.
Men jag kanske borde börja för såna här klänningar blir det garanterat fler av!

Det här inlägget postades i Damkläder, Klänning & kjol och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Vackra 50-tal

  1. Fru Jippiyes skriver:

    Ohoi! Nydelig! Fasongen er perfekt. Fint med god vidde nede som kontrast til den smale midjen.

  2. Caroline skriver:

    Fantastisk, som vanligt!! Du är ”klänningarnas okrönta drottning”, alla kategorier!

    Modellen, tyget, skärpet, allt är superläckert! Jag tycker vidden på kjolen är supersnygg, men kanske att min lite breda rumpa blir ännu bredare i en 50-talare, men, men, det får man stå ut med, om klänningen är så cool som denna!

  3. grønn skriver:

    Åååå- den er nydelig! Jeg digger den!!
    Og ang Mad Men: DVD boks er tingen! Herlig serie😉
    Ha en fin kveld!

  4. Johannah skriver:

    Ååh jag ÄLSKAR 50tal och den här klänningen var verkligen sååå fin!
    Jag har en ganska stor bakdel men gillar ändå sånna här klänningar – då kan man ju gömma den bakom allt tyg liksom😛

  5. Le Petit skriver:

    Underbar modell! Jättesnygg!

  6. groovymama skriver:

    Den er SÅÅÅÅÅ smuk!!!!

    Og, hvor er det altså skægt – jeg har fået lignende stof, altså mørkeblå med store hvide bomber – også til en 50er inspireret kjole🙂

  7. Y skriver:

    snygg!!!!!!!

  8. AnKa skriver:

    Åh, wow. Den får mig att minnas min examensklänning när jag slutade sjuan (jodå, min mamma sydde nya klänningar till mig och min syster till varje skolavslutning) den var gul med vita prickar och väldigt lik den här.

  9. Moi! skriver:

    Dösnygg, men så är jag ju ett Mad Men fan också! Tyvärr är nog mina höfter för breda för att den skulle passa mig, tror jag. Gjorde en mini-variant av klänningsmodellen i våras till dottern min (av ett oroginalmönster). Se http://moisyr.blogspot.com/2010/05/oh-la-la-jag-tror-att-jag-ar-kar.html

  10. Beate skriver:

    Perfekt Carina! Salgsblogg neste? For deretter å havne i postkassa mi:) Ja!

    Jeg får så mange fine kommentarer når jeg går med kjolene du har sydd!

  11. jejja skriver:

    älskar allt om den…. vidden är kanon och som du skriver blir ju midjan så där härligt smal =) Sydde något liknande till min 30 års fest av ett avlagt draperi, fick hur mycket fin kritik som helst =)Prickarna gör sig verkligen jättebra till det mönstret….igen GÖRSNYGG…..

  12. Hello skriver:

    Den är helt bedårande underbar. Jag tror det hade varit dösnyggt med ett rött lackskärp till!

    Och det här med modellen; Nån skrev ovan att man kan använda tyget till att gömma rumpan och så är det ju – med en så markerad midja och sen så mycket tyg i kjolen, syns det inte så mycket om det är en stor eller liten rumpa under. Den är klädsam för i princip alla. Men man måste nog ha midja i alla fall😉

  13. Pia skriver:

    Oj, va läcker! Och så annorlunda mot allt annat du sytt🙂 Tycker den är fin med det skärp som är. Jag har också lite bredare höfter men jag har en del 50-talare i min garderob och jag älskar mig själv i varenda en av dom🙂

  14. Strumpetossa skriver:

    Älskar den! Den ser helt perfekt ut tycker jag!😉

  15. h skriver:

    vacker var ordet

  16. Mia skriver:

    Jag älskar den! 50-talet har så mycket fint. Har 4 böcker indelade i ytterplagg, klänningar, vardag och fest som jag bläddrar i ofta.

  17. Retro Elephant skriver:

    Ojojoj, den här var läcker!

    //Lina

  18. Alexandra skriver:

    O herregud ! Detta är PRECIS vad jag letar efter ? Om du får mått kan du special sy sådant också då?🙂

  19. Åh jag älskar denna klänningen, fick min första rino präskrage klänning julklapp och ett presentkort från butik kubik i 30 års present nyss så jag kan köpa mig en till. Älskar dem verkligen, men den här är ju fantastisk. Ska på bröllop i juni och en sån här klänning hade passat in så bra. Kan man beställa och vad kostar det i så fall?

Kommentera

