2010 à la Rino

Första Prästkragekollektionen

2010 var ett händelserikt år för Rino.

Det var året då jag fick ut min första kollektion bestående av 50 stycken Prästkrageklänningar i blandade tyger.
Tidigare hade jag sytt varje klänning i ett exemplar och det var lite nervöst; var fabriken kunnig och pålitlig och skulle det öht gå att sälja så många klänningar? Men allt klaffade, och inkorgen fylldes av mejl från nöjda kunder!

Tevepremiär!

Sedan 2008 har butiken Cissi och Selma sålt rino-kläder och nu kontaktade jag två nya återförsäljare, Plezuro och WildRoses som gärna provade att sälja rino. Under året blev även ButikKubik och Deer Dot återförsäljare.

Peppad av det varma mottagandet av prästkragarna kom en ny kollektion redan i april, med nya prästkragar och en modell jag kallade Solros.

Sedan började klänningar synas på olika ställen!

Bloggare!

I maj var en av Prästkragarna med i teve i serien Det Kungliga Bröllopet.
En annan Prästkrage fick den stora äran att bli bröllopsklänning.
Flera stiliga människor bloggade om sina rinoklänningar.
En Prästkrage fick vara med på ButikKubiks modevisning.
Och så Rino-Iris-klänningen som används i en förställning på Dramaten. Det är stort.

Iris

Efter sommaren kom nästa lilla kollektion med 40 stycken klänning Iris.
I samband med detta öppnade jag en riktig webshop.

På Dramaten

Premiär också med att visa upp de nya klänningarna på riktigt, i det här fallet med ett bord utanför Cissi och Selma. Ingen dundersucce dock, den enda kunden under dagen passade på att handla sin klänning när jag var iväg en sväng!

En både rolig – och stressande sak – med eget företag är allt man måste lära sig.

Ny logga

Det räcker liksom inte med att sy längre.
Det är webshoppsbyggande, bildredigering/layout, mönsterkonstruktion, bokföring, deklaration, vab-regler, tygletande, fabriksletande, kontakter med kunder, fabriker och återförsäljare osv osv osv.

Rino-förhoppningar inför 2011
(förutom att få göra massor av snygga kläder!):
att kunna öka produktionen och hitta någon ny återförsäljare
att jag ska lära mig massor på modeskolan jag vill gå två kvällar/vecka
mer samarbeten! Tex hoppas jag på en duktig fotograf jag fått kontakt med
att ett hemligt projekt som drar såå ut på tiden blir av (första provet var jag inte nöjd med och nästa kommer tidigast februari 2011)
Och sist men inte minst att jag orkar allt detta och det övriga i livet!

Gott nytt år alla!

Vad önskar ni er av det nya året? Berätta gärna!

Det här inlägget postades i för övrigt och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till 2010 à la Rino

  1. Strömming skriver:

    Vilket år! 😀

    Jag fick många kommentarer om min prästkrage på nyårsfesten kan jag lova! Jag älskar den!

    God fortsättning

  2. kavatglas skriver:

    Jag hade också min prästkrage på nyår och fick massa fina kommentarer, hoppas hitta fler fina plagg här under 2011
    gott nytt år och tack för två fina klänningar!

  3. heidi skriver:

    Hei, så mye bra du har laget. Super at du har en kjole med på Dramaten!
    Et mål jeg har for 2011 er at jeg skal ha en Rino kjole:)
    Ps! Takk for hyggelig kommentar på min blog.

    Godt nytt år!

  4. aleisa skriver:

    Min Michael Jackson! Världens mest inspirerande blogg, åtmisntone för mig, siken krönik! Jag har levt med dig sekund efter sekund, jag visste allt detta skulle hända och mycket mer, du är OTROLIG, och dessutom så modest, att nästan tyst som en mus när det gäller att säga vad vi alla vet: DU ÄR JU BÄST!!!!!!!!!!!!!!!

  5. aleisa skriver:

    Sant Carina, sant, du är ingen DIVA, och det gör dig ännu större!

  6. solig skriver:

    Det har jag! Och vilket fantastiskt år du har haft då! Lovar bilder från min julafton i prickig solros och önskar dig ett underbart år!

  7. Caroline skriver:

    Jag bara instämmer med föregående talare; Jag får många fina kommentarer om min Unikko-Prästkrage, som passar i ALLA sammanhang, du är helt otrolig, ja bara bäst på klänningar!!! Jag ser spänt fram emot att fylla på garderoben med fler Rinosar!

  8. Kalunji skriver:

    2010 verkar varit ett händelserikt år för Rino också ser jag. Jag tycker att det skitspännande det du gör. Det är ju inte så lätt att vara egenföretagare, det har jag också förstått. Men du gör det bra. Fortsätt skriva och jag tror på ett ännu starkare 2011.
    Go Rino!

  9. Jaquelen skriver:

    Hej!
    Hur funkade det när du bara gjorde alla kläder i ett exemplar, hur sålde du kläderna då? Och du skrev om att du jobbade med en fabrik, är den i Sverige? Jag vill också börja sälja mina kläder, men är ju lite misstänksam mot fabriker i Asien och jag hittar ingen i Sverige eller Europa. Jag funderar på att göra allt i ett exemplar först. Jag hoppas att du kan ge mig lite tips om saker som att kontakta återförsäljare och marknadsföra kläderna till kunder. Jag ser att du har fått framgång 🙂

  10. Åsa Tidqvist skriver:

    jag förstår dig ang företagande, det tar otroligt mkt tid allt det där! och allt mejlande hit o dit!
    Du är grymt bra, dina saker är otroligt fina – heja dig – det är så roligt när det går så bra för ngn man ”följt”!

  11. Lisa skriver:

    Wow! Har ”Iris”-tyget som påslakan som jag ärvt av min mor. Har funderat på att göra något roligt med det men aldrig vågat klippa i tyget, men nu blev jag sugen… 🙂

Kommentera

