Att vabba med företag

Pratade vab med försäkringskassan och tydligen finns en halvårsny regel som säger att de två första åren som företagare räknas som ”uppstart”. Vilket innebär att man får vab-ersättning motsvarande vad en anställd i samma yrke skulle få!
Typ sömmerska på 21´ eller vad man nu räknas som.
Kanske kan det vara ett skäl att deklarera inkomst av hobby och registrera företag först när man minskar sin arbetstid pga syendet?

Själv har jag aldrig ens försökt få ersättning när jag haft sjuka barn på företagsdagarna… Och nu har mina två år gått och då baseras ersättningen på förväntad inkomst under året. Typ inget alltså…

Fö har fem av mina sex senaste sydagar fått ställas in av olika anledningar (vilket märks, inte minst här på bloggen!). Men snart kör jag igen med en hög av uppdämda idéer:-)          

Det här inlägget postades i för övrigt och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Att vabba med företag

  1. laura luna skriver:

    Men om du har FA skattsedel? Hur räknas det då?

  2. rinosyr skriver:

    Jag kan ha missförstått något men jag företagar varje måndag och då baseras måndagsvab på företagsinkomsten och tisdagsvab på jobblönen.

    Men prata med FK du också och fråga. Jag avskyr papper och pengar och ägnar mig åt det så lite som möjligt;-)

Kommentera

