(näst) bästa plånboken


Små börsar kan man roa sig med när overlocken är på service.

Jag använder jämt såna här men har faktiskt aldrig sytt dem förut (köper snygga av Kattching istället, den här gula bl.a) men jag googlade på purse tutorial och hittade massor av beskrivningar.
Testade en enkel ofodrad. Fast så tyckte jag den kändes lite sladdrig utan foder så jag letade fram alla korta dragkedjor jag hade och sydde några fodrade också.

Om man klippt av en dragkedja och råkat dra av knäppflärpen (eller heter det kläpp?) är det möjligt att pilla dit den igen? Råkade naturligtvis göra det på en i ett lite extra stiligt tyg…
Antagligen är det ett misstag man gör en gång och aldrig mer 😉

Jag behåller (på barnens inrådan) den med smultron, hojta till om du är sugen på nån av de andra.

* okej, näst bästa plånboken. Den absolut bästa har förstås en liten bära-flärp också. Köpes med fördel hos Kattching.

PS. Några nya klänningar finns i webshoppen. Inte så många men ändå…

Det här inlägget postades i Diverse sytt&skapat, Väskor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till (näst) bästa plånboken

  1. Pyssel på Torp skriver:

    Jodå, det ska gå att pilla tillbaka flärpen. Jag köpte på Syfestivalen dragkedja på metervara med jättefina flärpar (eller kläppar) som jag får sätta på själv. Det är lite pilligt, men det går.

  2. Klockarbarn skriver:

    Då provar jag med ett löst skärp(band) och ser vad som händer. Vill helst inte sy i onödan.

  3. Retro Elephant skriver:

    Kanonfina börsar, bra val att behålla den med smultron, snygg!

    //Lina

  4. rino skriver:

    pyssel på torp: tack, då vet jag att det går iaf! Fast det kanske måste göras nerifrån? För att få ihop kedjan?

    klockarbarn: hoppas det funkar!

    RE: tack 🙂 En dag ska jag köpa en av dina, du är ju börsmästaren!

  5. Pernilla skriver:

    Hej! Jag kan tipsa om att förstärka med silvertejp eller liknande stark vävd tejp på baksidan av tyget. Jag sydde en börs av ett gammalt tyg och gjorde just så, den har hållit i tre år utan problem. Fort går det också och blir lite vattentätt inbillar jag mig. Här är en bild – fast man ser inte armeringen, men det är sån genomskinlig bred tejp med en väv av trådar på baksidan av tyget.

    http://hawkandweasel.blogspot.com/2009/10/flowery-wallet.html

    Väldigt snygga små börsar du gör!

Kommentera

