5 favorittyger

Ibland sammanfaller tankar på ett märkligt sätt. Mot slutet av sommaren funderade jag på att dra igång ett ”visa dina fem favorittyger”.
Så, innan jag fått tummen ur hade Prylodesign gjort detsamma!

Perfekt, då var det bara att välja då.
För att begränsa mig lite har jag bara valt bland mina egna tyger.
Så här får det bli:


Pompeja (Märta-Lena Bjerhagen, Borås Cotton). Förstås.
Ett av mina första retrotyger som hängt med genom åren. Hade under flera år pompeja i headern på bloggen och jag har sytt klänningar och jackor till både vuxna och barn av det. Och kjolar och mössor. Och lite till.
Det tyget kommer alltid att kännas speciellt för mig.

Rapsodi (Ritwa Wahlström, Borås Cotton). Jag har sett det i flera färgställningar men den här är min absoluta favorit.
Har en favoritkjol och en klänning med Rapsodi som ursprungligen var en långkjol jag fick av Klockarbarn. Klänningen är aldrig använd. Jag är inte nöjd med axlarna på den. Nån vacker dag ska jag sy om den med en bättre överdel.


Ett påslakan av okänt ursprung. Vet ni nåt om det?
Jag har det iallafall i grön/rosa också. Som klänning (i headern faktiskt).
Det här svarta har jag också sparat i form av nederdel på en klänning.


Nästa påslakan får bli de fantastiska duvorna från Finlayson. ”Sven Dufva” från 1978. Finns ju i rosa, grönt och brunt också men det blå var det allra första jag såg – och köpte, på Stadsmissionen i Stockholm.
Jag har två duvklänningar i garderoben, en blå och en rosa. Och snart kommer det att dyka upp nåt helt nytt hos Rino i både blå och rosa duvor…


Det sista då… ja det får bli Ulla Bodins skogstyg (Almedahls) eftersom att det finns så mycket att upptäcka på det. Jag hittade två gardiner i toppskick på en loppis för många år sen och sydde ett par byxor åt sonen av den ena och sålde den andra.
Båda ångrar jag idag. Men jag håller hårt i det jag har kvar!
En liten börs till mig själv har jag sytt i det. Och så har jag sonens byxor då, för länge sedan urvuxna och redan då för fina för att använda…
Senare kom jag över ett påslakan med samma motiv som fick bli kjoldel på några trikåklänningar.

Sammanfattningsvis… ja, jag är nog svag för massor av klara färger mot svart botten.
Och maffiga 70-talsmönster.
Och jag har klänningar i de flesta av dem!


Vad gillar ni?

Det här inlägget postades i Tyg och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 5 favorittyger

  1. klockarbarn skriver:

    Svart botten får alla klara färger att lysa lite extra. Det är vackert.

  2. HH JaJa! skriver:

    Pompeja i den färgställningen är en av mina absoluta favoriter också. Och Ritva-tyget var ju helt underbart. Och Bodins tyg har jag bara sett på bild – skulle så gärna vilja ha något själv!

  3. Vindling skriver:

    Det blommiga påslakanet har jag också, med grön botten. Eller, jag har en bit kvar av det, har använt det som volang på en kjol. Tyvärr är mitt ganska mycket mer tvättblekt än ditt.

Kommentera

