Dags för kjolar i brun/gul/orange

Del 3.
Vad är mer 70-tal än brun-orange-gul? Mina föräldrars sommarstuga fungerade som visningshus runt -78 och var inrett enligt ”det senaste”. Mörkbruna heltäckningsmattor, mörkbruna väv- eller medaljongtapeter, klargul ryamatta, storblommiga gardiner i orange, orangebrun soffa. Badrummet gick i grönt med grön tapet med vita blommor, grönt golv och vita frottégardiner…

mössa1Brun/gul/orange blir förstås fina kjolar! Om vi börjar från början är det ju Märta-Lena Bjerhagens fina Pompeja från skraven 60/70-tal (Borås Cotton, Linje hemma) (bild 1, 3 och 5). Och mössan.
Tvåan är i nån slags bomullsatin och känns lite Marjatta Metsovaara tycker jag men det kanske är helt fel.
Fyran har jag även i grön färgställning och jag vet att den också finns som påslakan. Någon angav att tyget heter ”Vår” och är designat av Kirsti Rantanen för Finlayson men jag har inte lyckats få det bekräftat.
Trädtyget vet jag tyvärr inget alls om men det känns som 70-tal det med. Samma gäller de orange blommorna och tyget med linjer.
Det med stora blomman är från Borås Cotton men jag vet inte designern (se även den gröna kjolen i samma tyg i tidigare inlägg). Färgerna påminner om Aina Hedströms design med stora rosor men det här är nästan snäppet finare.
Den gula med maskrossolarna har lite annorlunda kvalitet. Jag har det i blått också men vet inget om det.
Riktigt coolt är det iallafall!

Har ni info om nåt av tygerna? berätta!

Här finns kjolar i grönt och kjolar i blått.

◊ Retro skirts made from 70´s vintage curtains, scandinavian design (Borås Cotton, Finlayson and some unknown).

Det här inlägget postades i Damkläder, Kjol och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Dags för kjolar i brun/gul/orange

  1. Pia skriver:

    Maskrossolarna ingår nu flitigt i två lapptäcken som går till frusna bebisar på andra sidan Östersjön. Tack för lapparna🙂

  2. carina skriver:

    Kul! Jag har rester av samma tyg fast blått också om du vill ha.

  3. Hanna M skriver:

    Så himla fina kjolar i fina tyger! Det med den stora orange blomman har jag också en bit av hemma, men har ej sytt något av det än…=)

  4. emma skriver:

    Superfina allihopa! Man tror man är unik när man syr i secondhandtyger, den sista kjolen, med stora maskrosor, har jag en likadan. På pricken likadan. Fast jag vet inte heller ngt om tyget. Fint i alla fall:)

  5. rino skriver:

    emma, ja det kanske var ett populärt tyg på 70-talet🙂 Jag håller på att sy en blå med samma mönster nu.
    Jag lyckas fö inte komma in på din blogg, min dator blockerar sidan…

Kommentera

