pompeja till vuxna!

å vad jag längtat efter att göra en jacka till mig själv i det här fina tyget!
Nu återstår bara att se om jag vågar använda den…

Det enda som är kvar av min egentliga plan är oket med rynk. Jag tänkte göra en lite tuffare jacka – med ok, muddkrage med dragkedja och svart mudd i ärmarna och längst ner. Fast jag gillar ju både tufft och sött och den här gången blev det …sött.

Jackan kändes jättebra under tiden jag jobbade med den men när jag till sist fick dit knapparna blev jag tveksam.
Min sambo som inte är det minsta intresserad av kläder men ändå brukar slå huvudet på spiken ibland menade att var det en cape skulle den haft mer vidd, var det en jacka borde den haft knappar. Nu var den varken eller.

Jag får försöka använda den ett tag och känna efter var felet ligger. Kanske är den helt enkelt för stor?

Kragen är ett kapitel för sig. Jag sydde och sprättade och sydde och sprättade igen. Till slut blev det en snabbvariant som jag måste säga inte blev särskilt lyckad.
Jag sydde ihop kragdelarna utan mellanlägg och sydde sen fast den på jackan och tog en snedslå på insidan för att dölja sömmen. Njä som sagt.
Tidigare har jag provat att lägga sömmen på andra sidan (dvs så att den hamnar under kragen). Funkar okej men problemet med det är mitten där kragdelarna möts samt att kragen inte får den där snygga böjen när den hänger. Har jag foder vet jag hur man gör, men annars???
Som jag förstått det ska man sy ihop hela kragen MED mellanlägg och sedan sy fast underkragen i jackan/klänningen. Sedan ska överkragen, som är lite större, vikas in över underkragens sömsmån och sys fast för hand.
Mitt problem är att det blir buckligt i böjarna! Hade jag för mycket sömsmån, för liten överkrage, fel….? Jag hade hela tiden känslan av att det finns ett knep och då är det hur lätt som helst…. Oftast är det ju så.
Men om jag syr överkragen först, och sen tar bucklet under? Kanske ett nödalternativ.


MÖNSTER: en modifierad blus ur allt om handarbete. Tog storlek 40 ist för 36 för att få plats med tjocktröja under men jag tog nog i. 38 hade räckt.
TYG: pompeja, det gröna är min favorit. De coola knapparna är ett loppisfynd.
BÄST: att jag äntligen fick klart en jacka till mig själv (två halvfärdiga hänger hemma sen länge)
SÄMST: att jag inte riktigt är nöjd! Det är så frustrerande när man inte lyckas förverkliga den där snygga grejen man hade i huvudet!

Om rinosyr

Svenskt klädmärke med färgglada klänningar. www.rino.se
Detta inlägg publicerades i Damkläder och märktes . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till pompeja till vuxna!

  1. Linnzan skriver:

    Jag tycker den blev jättefin! Men det ska ju kännas bra att ha den på sig annars använder man den ju inte. Kanske knappar hela vägen!?

  2. mannagryn skriver:

    Jag tycker att jackan blev jättefin, tyget och formen är jätte vacker. Du kan absolut bära denna jacka med stolthet!

  3. Jes skriver:

    Superfin jacka!!! bara älskar det tyget, jag hade turen att hitta samma i brunt på en secondhand häromdagen:) Instämmer som ovan, kanske knappar hela vägen?

  4. Jennifer skriver:

    Gillar jackan jättemycket. Jag skulle nog inte sätta knappar hela vägen. Tror som du att den är lite för stor annars är modellen helt i min smak.

  5. kokos flanell skriver:

    jättefin men tråkigt att det inte känns helt hundra.

    själv skulle jag nog tagit den ett steg längre i sötheten, för jag tycker nog att tyget kompenserar för det. tror du kommer bort från cape-feelingen med en liten puff (alltså bara aningens) på ärmen och/eller lite kortare ärmar och ett avslut på ärmarna i form av en manschett (fast smalare än på en skjorta). är jag för specifik eller för otydlig?

  6. Kokelikox skriver:

    SNYGG! helt underbart tyg, kan klart se mig själv i en sånn och hela resten av familjen!!! tror jag är kär!!!!!!

  7. Kia skriver:

    först måste jag bara säga att jag blir såååå avundsjuk, du verkar ha hur mkt som helst av det där underbara pompeja tyget.?

    Sen är ju jackan jättesnygg. jag skulle inte heller sätta knappar hela vägen….tycker att det är snyggt (sött) som det är.

  8. Retro Elephant skriver:

    Verkligen underbar jacka!

    //Lina

  9. Susanna skriver:

    Supersnygg!!!

  10. rino skriver:

    tack, va kul med så många tips och snällheter:-)

    jennifer, jo den är nog lite stor, kanske blir det bättre med nåt tjockare under
    kokos flanell, ja! smal manschett med lite gulligt rynk kanske gör susen!
    Puff? menar du sprätta bort ärmen och göra mer rynk i axeln? Då kan jag ju passa på att göra den mindre – så slår jag två flugor i en smäll

  11. GoSi skriver:

    Wow, vilken otroligt fin jacka! Helt i min smak!

  12. Hea skriver:

    Jättevacker! Skulle gladeligen bära den jackan!!!

  13. Gulligan skriver:

    Underbar jacka! Jag skulle inte ändra nåt. Tycker den är fin som den är!

  14. fante skriver:

    Fiiiiiin 🙂

    Såg först i dag att du hade skrivit en kommentar i min blogg i decemeber *skäms* Men för att svara på den: Ja, overallen (den brun-orange) är sydd i manchester. Jag har redan en tid haft på kommentarkollfunktionen, så nu ska jag inte missa fler kommentarer 😉

  15. josefinaste skriver:

    Åå vad snygg den var! Själv vågar jag inte alls klippa i mina pompejatyger, jag vill inte att dom ska ta slut, så jag tycker att du är supermodig som gör det. Och klart att du ska använda jackan, den var så himla cool!

  16. lisa skriver:

    synd att jag inte kan sy annars hade jag kopierat din snygga jacka rakt av! =) jäklar vad snygg den är!

  17. cecima skriver:

    eventho i don’t understand a word here, but all i wanna say is ; your jacket is awesome!!

Lämna en kommentar